Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 6163 Logopedia
Viitteet 39-58 / 75
-
Narrativ förmåga, mentaliseringsförmåga och användning av mentaliseringsord hos barn med Aspergers syndrom eller ADHD
(Åbo Akademi, 2018)Narrativ förmåga kräver goda kognitiva och språkliga färdigheter. Narrativ förmåga är avgörande för att klara av vardagliga uppgifter. Studier visar att barn som har utmaningar i den narrativa förmågan riskerar även att ...Embargo 18.10.2019 asti. -
Ordförråd och berättarförmåga på svenska hos successivt och simultant tvåspråkiga barn och enspråkiga barn
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 20.2.2020 -
Personer med afasi och deras anhöriga : erfarenheter av distanstalterapi
(Åbo Akademi, 2019)Afasi efter stroke kan bidra till större nedsättningar i funktionen och delaktigheten i jämförelse med andra funktionsnedsättningar men personer med afasi (PMA) får inte alltid den rehabilitering de behöver. PMA är i behov ... -
Pilotstudie : Feminiserande röstterapins effekt på grundtonsfrekvensen i spontantalet hos personer med könsinkongruens
(2022)Syftet med denna magisteravhandling var att utreda effekten av feminiserande röstterapi på spontantalet hos personer med könsinkongruens. Könsinkongruens definieras som en konflikt mellan personens könsidentitet och det ... -
Prevalens av röstproblem och röstsymptom hos musikalartister
(Åbo Akademi, 2020)Att arbeta som musikalartist är röstkrävande och musikalartister är därför en potentiell klientgrupp för talterapeuter. Hur vanligt förekommande röstproblem och röstsymptom är bland musikalartister är dock oklart, eftersom ... -
Röstvanor och röstsymptom hos operasångare i Finland och Sverige : En kartläggningsstudie
(2021)Professionella operasångare har ett röstkrävande yrke med rösten som det primära arbetsverktyget, vilket medför en risk för rösthälsan och operasångare är i riskgruppen för att utveckla röstsymptom. Det finns begränsat med ... -
Samband mellan barns tidiga språkutveckling och daghemsfaktorer
(2022)När barn är i två års ålder är språkinlärning en avgörande del av deras utveckling. Olika faktorer i omgivningen kan påverka barns tidiga språkutveckling, och därför är det viktigt att kartlägga dessa faktorer. Till exempel ... -
Samband mellan benämningsförmåga och läsförmåga hos skolbarn i Svenskfinland
(Åbo Akademi, 2019)Forskning har visat att det finns olika bakomliggande färdigheter som inverkar på läsinlärningen men det förekommer fortfarande en viss oenighet om färdigheternas betydelse bland forskare. Det finns studieresultat som ...Embargo till 3.9.2020 -
Samband mellan läsaktivitet i hemmet och tidig tal- och språkutveckling hos barn
(2021)Utvecklingen av det tidiga ordförrådet och grammatiska funktioner är en viktig del av barnets språkutveckling. Den tidiga språkutvecklingen kan lägga grund för senare språkliga förmågor och skolframgång. Därav är det av ... -
Samband mellan oralmotoriska ätfärdigheter i spädbarnsåldern och tidig tal- och språkutveckling
(2021)Sambandet mellan oralmotorisk utveckling och tidig tal- och språkutveckling är inte ännu helt klarlagt, men det finns forskning som tyder på ett samband mellan svårigheter med det tidiga ätandet och försenad talutveckling. ... -
Samband mellan snabb seriell benämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos finlandssvenska lågstadieelever
(Åbo Akademi, 2019)Snabb seriell benämning är att så snabbt och korrekt som möjligt benämna bekanta visuella stimuli i serier. Snabb seriell benämning är beroende av en fungerande förmåga att återkalla bekanta språkliga begrepp. Forskning ... -
Samband mellan språkförmåga före skolålder och läsförmåga i tredje klass
(Åbo Akademi, 2019)Sammanfattning: Läsning är en viktig förmåga för att kunna ta till sig information. Utvecklingen av språk och läsning antas hänga nära samman genom de grundläggande färdigheter som är gemensamma för dem båda. Dessutom ... -
Samband mellan verbbenämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos skolbarn
(Åbo Akademi, 2019)Benämning är en språklig process som består av ordhämtning och fonologisk hämtning. Läs- och skrivförmåga utvecklas i förskolan och skolan. Läsförståelse kräver förmåga till både avkodning och språkförståelse, vilka i sin ...Embargo until 20.2.2020 -
Sambandet mellan barnets språkutveckling och emotionell tillgänglighet vid 30 månaders ålder
(2022)Barnets språkutveckling är en central del av individens utveckling, eftersom barnet med hjälp av språket börjar upptäcka sin omgivning och utveckla nya färdigheter. Språkutvecklingen är en komplex process som sker i samspel ... -
Sambandet mellan den tidiga interaktionen mellan mamma och barn och barnets språkutveckling vid 14 månaders ålder
(Åbo Akademi, 2019)Barnets språkutveckling är en omfattande process och barnet lär sig språk i samspel med sin omgivning. Barn förstår betydligt mera ord än vad de klarar av att producera, och den individuella variationen i hur snabbt det ... -
Sambandet mellan expressivt ordförråd vid 24 månaders ålder och språkförmåga vid 5 års ålder hos finskspråkiga barn
(2021)Det har visat sig förekomma ett samband mellan den tidiga språkutvecklingen och senare språkförmåga. Forskning tyder på att ordförrådet kan predicera språkförmågan i ett senare skede. Medan de flesta barn som är sena i ...Embargo 2.9.2022. -
Sjukskötares och barnmorskors kunskap och upplevelser om matning av prematurt födda barn med fokus på cue-based feeding-metoden
(2021)Det är vanligt att ätutvecklingen hos prematurt födda barn blir försenad och de har i allmänhet mer ätsvårigheter än fullgångna barn. Sjukskötare och barnmorskor har en viktig roll i vården av prematurt födda barn och det ... -
Skärmtid och språkutveckling hos barn upp till 2 års ålder
(Åbo Akademi, 2019)Skärmtid är vanligt hos småbarn och flera studier har funnit ett negativt samband mellan skärmtid och språkutvecklingen hos barn upp till 2 års ålder. Bland annat har hög exponering för skärmar, såsom tv-tittande, kopplats ...Embargo till 3.10.2020 -
Snabb seriell benämning hos enspråkiga och tvåspråkiga finlandssvenska skolbarn
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 9.9.2020 -
Social media use in adolescents with intellectual disabilities : A comparison with typically developed peers
(Åbo Akademi, 2020)Communication and social interaction have evolved and changed significantly over the course of the past decades, due to the emergence of cell phones and the internet. Social media and technology have become essential parts ...