Selaus julkaisuajan mukaan kokoelmassa 6163 Logopedia
Viitteet 1-20 / 74
-
Voice Disorders and Voice Knowledge in Choir Singers : Survey Findings
(Åbo Akademi, 2015)The vocal mechanism is the most important instrument for singers. It could be assumed that singers care for their voices in order to sustain and improve their voice quality and function. Singers have reported higher ... -
Narrativ förmåga, mentaliseringsförmåga och användning av mentaliseringsord hos barn med Aspergers syndrom eller ADHD
(Åbo Akademi, 2018)Narrativ förmåga kräver goda kognitiva och språkliga färdigheter. Narrativ förmåga är avgörande för att klara av vardagliga uppgifter. Studier visar att barn som har utmaningar i den narrativa förmågan riskerar även att ...Embargo 18.10.2019 asti. -
Betydelsen av bakgrundsfaktorer för skillnader i läsförmåga hos finlandssvenska förstaklassare
(Åbo Akademi, 2019)Innan skolstarten har en del barn redan hunnit knäcka avkodningsprincipen och börjat utveckla läsflyt. Samtidigt finns det barn som vid skolstarten ännu inte fullständigt behärskar språkljuden eller känner igen bokstäverna. ... -
Den subjektiva upplevelsen av kommunikationsförmåga och delaktighet hos personer med afasi
(Åbo Akademi, 2019)I välfärdsstater växer prevalensen av stroke och därmed är personer med afasi en växande klientgrupp för talterapeuter. I afasirehabilitering bör man koncentrera sig på att förbättra de kommunikativa funktionerna, men ... -
Förändringar i kommunikationen och livssituationen hos anhöriga till personer med afasi
(Åbo Akademi, 2019)Då en person drabbas av stroke, traumatisk skallskada eller annan neurologisk hjärnskada finns en stor risk för uppkomst av afasi. Afasin påverkar tal- och språkförmågan på olika sätt beroende på skadans lokalisation och ... -
Personer med afasi och deras anhöriga : erfarenheter av distanstalterapi
(Åbo Akademi, 2019)Afasi efter stroke kan bidra till större nedsättningar i funktionen och delaktigheten i jämförelse med andra funktionsnedsättningar men personer med afasi (PMA) får inte alltid den rehabilitering de behöver. PMA är i behov ... -
Assessing the effect of a HOP therapy period on preverbal communication skills in adults with profound intellectual disabilities : a multiple single subject study
(Åbo Akademi, 2019)Communication is a reoccurring challenge when working with persons with profound and multiple intellectual disabilities (PMID). Lack of meaningful interaction with others can in some cases lead to social isolation and ... -
Samband mellan benämningsförmåga och läsförmåga hos skolbarn i Svenskfinland
(Åbo Akademi, 2019)Forskning har visat att det finns olika bakomliggande färdigheter som inverkar på läsinlärningen men det förekommer fortfarande en viss oenighet om färdigheternas betydelse bland forskare. Det finns studieresultat som ...Embargo till 3.9.2020 -
Samband mellan snabb seriell benämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos finlandssvenska lågstadieelever
(Åbo Akademi, 2019)Snabb seriell benämning är att så snabbt och korrekt som möjligt benämna bekanta visuella stimuli i serier. Snabb seriell benämning är beroende av en fungerande förmåga att återkalla bekanta språkliga begrepp. Forskning ... -
Språk- och läsförmågan hos en- och tvåspråkiga tredjeklassister
(Åbo Akademi, 2019)Utvecklingstakten av barns språk är individuell, men alla går igenom liknande utvecklingsstadier. När barnet går på årskurs 3 i lågstadiet är språkutvecklingen i stort sett redan avklarad, men vissa delar fortsätter utvecklas ... -
Ungdomars erfarenhet av att leva med cochleaimplantat
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 20.2.2020 -
Validation of a fast and easy screening method for voice disorders
(Åbo Akademi, 2019)Vocal symptoms and voice disorders are a common health issue, especially among persons with vocally demanding occupations. Thus, vocal symptoms should be observed and detected in an early stage to avoid them from developing ...Embargo until 20.2.2020 -
Ordförråd och berättarförmåga på svenska hos successivt och simultant tvåspråkiga barn och enspråkiga barn
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 20.2.2020 -
Effekten av AKK-utbildning för Kårkullapersonal i Östra Nyland
(Åbo Akademi, 2019) -
Sambandet mellan den tidiga interaktionen mellan mamma och barn och barnets språkutveckling vid 14 månaders ålder
(Åbo Akademi, 2019)Barnets språkutveckling är en omfattande process och barnet lär sig språk i samspel med sin omgivning. Barn förstår betydligt mera ord än vad de klarar av att producera, och den individuella variationen i hur snabbt det ... -
Verbbenämning hos finlandssvenska skolbarn : skillnader mellan könen samt en- och tvåspråkighet
(Åbo Akademi, 2019)Barn börjar utveckla sitt språk direkt från födseln och vid ca 1-års åldern säger barn sina första ord. Efter det ökar ordförrådet konstant hela livet. Benämningsprocessen kan beskrivas genom en interaktiv tvåstegsmodell. ...Embargo tills 29.5.2020 -
Samband mellan språkförmåga före skolålder och läsförmåga i tredje klass
(Åbo Akademi, 2019)Sammanfattning: Läsning är en viktig förmåga för att kunna ta till sig information. Utvecklingen av språk och läsning antas hänga nära samman genom de grundläggande färdigheter som är gemensamma för dem båda. Dessutom ... -
The relationship between prenatal maternal depressive symptoms and infant vocabulary
(Åbo Akademi, 2019)Early language skills have been linked to behavioral, emotional, social and academic outcomes. Recently, maternal depression has been identified as a potential risk factor for delayed language development in children. It ...