Samband mellan verbbenämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos skolbarn
Andersson, Sophie (2019)
Andersson, Sophie
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903138715
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903138715
Tiivistelmä
Benämning är en språklig process som består av ordhämtning och fonologisk hämtning. Läs- och skrivförmåga utvecklas i förskolan och skolan. Läsförståelse kräver förmåga till både avkodning och språkförståelse, vilka i sin tur kräver en rad olika språkliga förmågor. Skrivförmågan är starkt kopplad till läsförmågan. Gemensamt för benämning och läs- och skrivförmåga är således att alla färdigheterna är språkbaserade.
Syftet med den här pro gradu-avhandlingen var att undersöka om det finns ett samband mellan verbbenämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos första-, andra-, tredje- och femteklassare. Undersökningar om sambandet mellan bildbenämning och läsförmåga har inte tidigare gjorts hos typiskt utvecklade barn och i undersökningarna har benämning av substantiv oftast använts. Det saknas med andra ord information om sambandet mellan verbbenämning och läs- och skrivförmåga.
Den här studien är en del av projektet InLärning och Stöd (2015–2018) som drivs av Niilo Mäki-institutet (NMI). I samband med projektet omarbetas och normeras två test som på svenska kommer att heta Test i snabb seriell benämning (SSB) respektive Verbbenämningstest (VBT). Inom projektet publiceras också kartläggningsmaterialet Individuell Läsning och Skrivning (ILS-materialet). I den här studien deltog sammanlagt 632 barn från 23 olika skolor runt om i Svenskfinland. Barnen undersöktes i årskurs 1, 2, 3 och 5 av logopedistuderande vid Åbo Akademi och forskare vid NMI. Deltagarna undersöktes med SSB, VBT och ILS-materialet.
Resultaten visade att det fanns ett samband mellan verbbenämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos skolbarn. Signifikanta samband fanns mellan verbbenämningsförmåga och förmåga att läsa ord, läsa pseudoord, läsa meningar, läsa text och skriva ord. I några av deluppgifterna presterade flickorna signifikant bättre än pojkarna, men könsskillnadernas effektstorlekar var små. Sambandet mellan snabb seriell verbbenämningsförmåga och läsförmåga var starkare än sambandet mellan benämning av enstaka bilder av verb och läsförmåga, medan sambandet mellan benämning av enstaka bilder av verb och skrivförmåga var starkare än sambandet mellan snabb seriell verbbenämning och skrivförmåga.
Syftet med den här pro gradu-avhandlingen var att undersöka om det finns ett samband mellan verbbenämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos första-, andra-, tredje- och femteklassare. Undersökningar om sambandet mellan bildbenämning och läsförmåga har inte tidigare gjorts hos typiskt utvecklade barn och i undersökningarna har benämning av substantiv oftast använts. Det saknas med andra ord information om sambandet mellan verbbenämning och läs- och skrivförmåga.
Den här studien är en del av projektet InLärning och Stöd (2015–2018) som drivs av Niilo Mäki-institutet (NMI). I samband med projektet omarbetas och normeras två test som på svenska kommer att heta Test i snabb seriell benämning (SSB) respektive Verbbenämningstest (VBT). Inom projektet publiceras också kartläggningsmaterialet Individuell Läsning och Skrivning (ILS-materialet). I den här studien deltog sammanlagt 632 barn från 23 olika skolor runt om i Svenskfinland. Barnen undersöktes i årskurs 1, 2, 3 och 5 av logopedistuderande vid Åbo Akademi och forskare vid NMI. Deltagarna undersöktes med SSB, VBT och ILS-materialet.
Resultaten visade att det fanns ett samband mellan verbbenämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos skolbarn. Signifikanta samband fanns mellan verbbenämningsförmåga och förmåga att läsa ord, läsa pseudoord, läsa meningar, läsa text och skriva ord. I några av deluppgifterna presterade flickorna signifikant bättre än pojkarna, men könsskillnadernas effektstorlekar var små. Sambandet mellan snabb seriell verbbenämningsförmåga och läsförmåga var starkare än sambandet mellan benämning av enstaka bilder av verb och läsförmåga, medan sambandet mellan benämning av enstaka bilder av verb och skrivförmåga var starkare än sambandet mellan snabb seriell verbbenämning och skrivförmåga.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]