Haku
Viitteet 1-10 / 17
Understanding how Finnish Organizations Include Environmental Sustainability in their HRM Practices
(2022)
Studying how organizations act or do not act sustainably both internally and externally is valuable and timely as climate change has begun to reveal its effects on our planet already (e.g., Finnish Government, n.d.). This ...
En visuell studie om hur det finska modehuset Marimekko kommunicerar ekologisk hållbarhet på Instagram
(2022)
Detta är en avhandling om hållbarhetskommunikation på sociala medier, mer specifikt om modebranschens ekologiska hållbarhetskommunikation på Instagram.
Syftet med denna avhandling är att undersöka hur det finska modehuset ...
Analys av finska företags klimatriskrapportering enligt the Task Force on Climate-related Disclosures -rekommendationerna
(2022)
Klimatförändring är ett av mänsklighetens största aktuella hot. EU har tagit fram mycket åtgärder i syftet att bli en kolneutral region senast 2050. Klimatförändring utgör nya risk för företagen i form av övergångsrisker ...
Hållbarhetssatsning och dess effekt på lönsamhet och finansiell prestation för börslistade företag
(2022)
Denna avhandling berör hållbarhet och dess effekt på lönsamhet och finansiell prestation för företag som är listade på börsen. Intressenter ställer ökade krav på företag gällande hållbarhetsredovisning och hållbarhetssatsning, ...
Styrning av hållbar utveckling genom performance management systems : En fallstudie i energibranschen med perspektiv av institutionella logiker
(2022)
I takt med klimatförändringen har hållbar utveckling blivit allt mer synligt i företagens verksamhet. Företag förväntas styra verksamheten mot en riktning som tar hänsyn till hållberhetsaspekterna. Förväntningarna på ...
Hållbarhetskommunikationens påverkan på intentionen att köpa miljövänliga fisk- och skaldjursprodukter - En studie på den finska marknaden
(2022)
Ekologisk hållbarhet är ett begrepp som blir allt viktigare, delvis för att en ständigt växande mänsklig population bidrar negativt på klimatförändringen. Att den mänskliga populationen blir allt större bidrar även till ...
Gröna val : konsumentens uppfattning om förpackningen och dess inverkan på val av ekologiska skönhetsprodukter
(2022)
Förpackningens och dess komponenter har en betydande roll inom köpprocessen. Produktförpackningen är det verktyg företaget kan använda för att visuellt framföra sitt budskap till konsumenten. Förpackningen har därmed en ...
Hur åldern påverkar attityder gentemot grön marknadsföring : En kvalitativ undersökning av skillnader i attityder och konsumentbeteenden mellan generation X och Z
(2022)
Hållbar utveckling är ett av nutidens mest aktuella ämnen. Konsumenter uppmanas att konsumera mera hållbara och miljövänliga produkter. Företag använder sig allt mera av så kallad grön marknadsföring för att kommunicera ...
Do the SASB standards contribute to the development of sustainability reporting? : A content analysis of Finnish banks’ sustainability reports from an investor’s perspective
(2022)
This study aims to answer what kind of development there has been in sustainability reporting in the Finnish banking sector from an investor’s perspective. The increased requirement from stakeholders regarding comparability ...
Har revisorer rätt yrkesfärdigheter för att granska hållbarhetsrapporter? : En kvalitativ studie om granskarens yrkesfärdigheter vid granskning av hållbarhetsrapporter
(2022)
Allt fler företag publicerar hållbarhetsrapporter och väljer att låta sina hållbarhetsrapporter granskas av externa aktörer för att öka på hållbarhetsrapporternas tillförlitlighet. Den externa hållbarhetsgranskaren kan ...