Hållbarhetskommunikationens påverkan på intentionen att köpa miljövänliga fisk- och skaldjursprodukter - En studie på den finska marknaden
Ek, Amanda (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041929454
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041929454
Tiivistelmä
Ekologisk hållbarhet är ett begrepp som blir allt viktigare, delvis för att en ständigt växande mänsklig population bidrar negativt på klimatförändringen. Att den mänskliga populationen blir allt större bidrar även till livsmedelsosäkerhet. Detta betyder att det uppkommer utmaningar gällande hur man ska bidra med näringsrik föda till alla med begränsade resurser, utan att samtidigt bidra negativt till klimatförändringen.
Fiskindustrin har potential att verka som en avgörande faktor för livsmedelssäkerhet då koldioxidavtrycket för fisk är betydligt mindre än för kött och det finns potential att öka produktionen i odlingssystem på land som inte förorenar haven eller bidrar till fiskflykter. I dagens läge är fiskindustrin dock inte ekologisk hållbar tack vare bland annat överfiske, odlingar i haven som bidrar till fiskflykter, föroreningar och en negativ påverkan på den biologiska mångfalden.
För att fiskindustrin ska nå sin ekologiskt hållbara potential måste efterfrågan och konsumenters köpbeteende för fisk och skaldjur ändras. För att man ska kunna åstadkomma detta måste man undersöka vilka faktorer som påverkar köpbeteendet av dessa produkter. I denna avhandling undersöktes hur viktig ekologisk hållbarhet är för konsumenter i Finland och vilka faktorer som påverkar intentionen att köpa ekologiskt hållbara fisk- och skaldjursprodukter utifrån teorin om planerat beteende genom användning av kvantitativa forskningsmetoder.
Undersökningen bevisade att attityder, sociala normer, uppfattad beteendekontroll och nivå av priskänslighet påverkar intentionen att köpa ekologiskt hållbara fisk- och skaldjursprodukter. Det visade sig även att konsumenten saknar tillräcklig information för att göra ekologiskt hållbara val gällande fisk och skaldjurskonsumtion. Hurdana marknadsföringsstrategier som borde tillämpas för att ändra på de ovannämnda faktorerna presenterades i arbetet utifrån teorin och den empiriska undersökningen.
Vidare forskning i ämnet rekommenderas för att bidra med mera information i ämnet som kunde bidra till en hållbarare fiskindustri. Det rekommenderas att fortsatt forskning behandlar andra faktorer som möjligtvis påverkar intentionen att köpa ekologiskt hållbara fisk- och skaldjursprodukter och att longitudinella studier görs för att kunna undersöka faktiskt köpbeteende av ekologiskt hållbara fiskar och skaldjur.
Fiskindustrin har potential att verka som en avgörande faktor för livsmedelssäkerhet då koldioxidavtrycket för fisk är betydligt mindre än för kött och det finns potential att öka produktionen i odlingssystem på land som inte förorenar haven eller bidrar till fiskflykter. I dagens läge är fiskindustrin dock inte ekologisk hållbar tack vare bland annat överfiske, odlingar i haven som bidrar till fiskflykter, föroreningar och en negativ påverkan på den biologiska mångfalden.
För att fiskindustrin ska nå sin ekologiskt hållbara potential måste efterfrågan och konsumenters köpbeteende för fisk och skaldjur ändras. För att man ska kunna åstadkomma detta måste man undersöka vilka faktorer som påverkar köpbeteendet av dessa produkter. I denna avhandling undersöktes hur viktig ekologisk hållbarhet är för konsumenter i Finland och vilka faktorer som påverkar intentionen att köpa ekologiskt hållbara fisk- och skaldjursprodukter utifrån teorin om planerat beteende genom användning av kvantitativa forskningsmetoder.
Undersökningen bevisade att attityder, sociala normer, uppfattad beteendekontroll och nivå av priskänslighet påverkar intentionen att köpa ekologiskt hållbara fisk- och skaldjursprodukter. Det visade sig även att konsumenten saknar tillräcklig information för att göra ekologiskt hållbara val gällande fisk och skaldjurskonsumtion. Hurdana marknadsföringsstrategier som borde tillämpas för att ändra på de ovannämnda faktorerna presenterades i arbetet utifrån teorin och den empiriska undersökningen.
Vidare forskning i ämnet rekommenderas för att bidra med mera information i ämnet som kunde bidra till en hållbarare fiskindustri. Det rekommenderas att fortsatt forskning behandlar andra faktorer som möjligtvis påverkar intentionen att köpa ekologiskt hållbara fisk- och skaldjursprodukter och att longitudinella studier görs för att kunna undersöka faktiskt köpbeteende av ekologiskt hållbara fiskar och skaldjur.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [431]