Bilderboken som medel för hållbarhetspedagogik : Lärares syn på och användning av bilderböcker i hållbarhetspedagogik inom småbarnspedagogik och förskola
Nylund, Jessica (2022)
Nylund, Jessica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032324630
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032324630
Tiivistelmä
Denna magisteravhandling fördjupar sig i hållbarhetspedagogik med bilderboken som medel. Hållbarhetspedagogiken är idag lagstadgad inom småbarnspedagogiken i Finland (Lag om småbarnspedagogik, 2018, 3§). Ett av flera sätt att arbeta med hållbarhetspedaogogik är att använda bilderböcker som handlar om hållbarhet (Tørnby, 2020). I denna avhandling ses bilderboken som en konstform, i likhet med Kåreland (2015, s. 72) som skriver ”Bilderboken kan ses som en särskild litterär och konstnärlig genre inom barnlitteraturen”. Syftet med studien är att undersöka lärares syn på och användning av bilderböcker inom hållbarhetspedagogik med barn inom småbarnspedagogiken i åldern 3– 5 år samt förskolan. Studien vilar på följande forskningsfrågor, som har framställts utgående från studiens syfte:
1. Vilken syn har lärare på bilderbokens roll i hållbarhetspedagogiken?
2. Hur beskriver lärare sin egen användning av bilderböcker i
hållbarhetspedagogiken?
För att söka svar på frågorna valdes kvalitativ metod och hermeneutiken som metodansats. För att samla in datamaterialet utfördes digitala intervjuer, där sju yrkesverksamma lärare inom småbarnspedagogik och förskola i Svenskfinland valdes ut genom strategiskt urval. Datainsamlingsmaterialet har sedan bearbetats, tolkats utgående från hermeneutiken samt analyserats och skrivits fram som teman inspirerat av Brown och Clarkes (2006) induktiva tematiska analysmodell. Vidare fungerar det relationella perspektivet som teoretisk referensram för avhandlingen.
Studiens övergripande resultat visar att bilderboken ses som ett värdefullt redskap inom hållbarhetspedagogiken. Bilderboken stöder lärandet, fungerar som underlag för diskussion och utgör en start för nya projekt. Användningen av bilderboken inom hållbarhetspedagogiken utgör en process, där bokstunden först förbereds och genomförs och sedan efterföljs av pedagogisk verksamhet. Resultatet visar också att lärarnas syn på bilderbokens roll i hållbarhetspedagogiken påverkar användningen av bilderboken. Vidare kan man konstatera att användningen också påverkas av lärarens egna värderingar och
kunskap inom hållbarhetspedagogik
Avslutningsvis kan man anta att fortbildning för yrkesverksamma behövs inom detta område, likaså studier och undersökningar, eftersom forskningen inom detta område idag är begränsad.
1. Vilken syn har lärare på bilderbokens roll i hållbarhetspedagogiken?
2. Hur beskriver lärare sin egen användning av bilderböcker i
hållbarhetspedagogiken?
För att söka svar på frågorna valdes kvalitativ metod och hermeneutiken som metodansats. För att samla in datamaterialet utfördes digitala intervjuer, där sju yrkesverksamma lärare inom småbarnspedagogik och förskola i Svenskfinland valdes ut genom strategiskt urval. Datainsamlingsmaterialet har sedan bearbetats, tolkats utgående från hermeneutiken samt analyserats och skrivits fram som teman inspirerat av Brown och Clarkes (2006) induktiva tematiska analysmodell. Vidare fungerar det relationella perspektivet som teoretisk referensram för avhandlingen.
Studiens övergripande resultat visar att bilderboken ses som ett värdefullt redskap inom hållbarhetspedagogiken. Bilderboken stöder lärandet, fungerar som underlag för diskussion och utgör en start för nya projekt. Användningen av bilderboken inom hållbarhetspedagogiken utgör en process, där bokstunden först förbereds och genomförs och sedan efterföljs av pedagogisk verksamhet. Resultatet visar också att lärarnas syn på bilderbokens roll i hållbarhetspedagogiken påverkar användningen av bilderboken. Vidare kan man konstatera att användningen också påverkas av lärarens egna värderingar och
kunskap inom hållbarhetspedagogik
Avslutningsvis kan man anta att fortbildning för yrkesverksamma behövs inom detta område, likaså studier och undersökningar, eftersom forskningen inom detta område idag är begränsad.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]