Selaus syöttöajan mukaan kokoelmasssa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-20 / 280
-
Utomhuspedagogik som en del av en mer aktiv skolvardag : En kvalitativ undersökning om andraklassares uppfattningar av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik
(2020)Utomhuspedagogik kan definieras som organiserat lärande som äger rum utomhus både i närmiljön och i det övriga samhället. I utomhuspedagogik kopplas teori och praktik samman och undervisningen kopplas till det verkliga ... -
Tidigarelagd finska i ett svenskspråkigt daghem : En kvalitativ analys av tio 5-åringars förståelse och produktion av finska med hjälp av en handdocka
(2020)Syftet med denna studie är att analysera och beskriva tio svenskspråkiga 5-åringars strategier för språkförståelse och muntliga språkfärdigheter i finska. Forskningsfrågor: 1. Vilka strategier använder 5-åringarna för ... -
Inkludering av geografiska informationssystem i undervisningen i grundskolans årskurser 7-9
(2020)Geografiska informationssystem (hädanefter GIS) är databaser i vilka information knyts till en geografisk plats. Denna information kan sedan bearbetas och analyseras. GIS är ett digitalt verktyg som inte enbart används av ... -
Vad hände sen? : Vägen ut i arbetslivet för före detta studerande som gått en yrkesutbildning med krävande särskilt stöd
(2020)Syftet med denna avhandling är att undersöka vägen ut i arbetslivet för före detta studerande som studerat med krävande särskilt stöd inom yrkesutbildningen. Studien fokuserar på respondenternas nuvarande arbete och ... -
Lärares syn på stöttning av skrivning i grundskolan
(2020)Avhandlingen skrivs inom fortbildningsprojektet Gränsland vid Centret för Livslångt Lärande vid Åbo Akademi i Vasa. Undersökningen görs ur ett kompetensutvecklande perspektiv där syftet med avhandlingen är att undersöka ... -
Speciallärares perspektiv på mobbning i årskurserna 7–9 i finlandssvenska skolor
(2020)Mobbning är ett betydande folkhälsoproblem hos barn och unga över hela världen. Idag har lärarna en viktig roll i det mobbningsförebyggande arbetet i skolan men trots det upplever många av dem att deras kunskaper inte ... -
En studie av det allmänna stöd lärare inom småbarnspedagogik ger åt barn med försenad språkutveckling
(2020)Studiens syfte är att studera hur en försenad språkutveckling hos barn i daghemsålder kommer i uttryck i barngruppen inom småbarnspedagogiken. Forskningsfrågorna lyder: 1. Hur kommer en försenad språkutveckling hos barn ... -
Digitaliseringen möter småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar av digitala verktyg och användningen av dem i den pedagogiska verksamheten för 3–5-åringar
(2020)Digitaliseringens framfart i samhället syns även i utbildningsinstitutioner för yngre barn. Hösten 2017 trädde det reviderade styrdokumentet Grunderna för planen för småbarnspedagogiken (2016) i kraft inom småbarnspedagogiken. ... -
"Då har man varit med om för mycket" : En studie om hur högkänsliga lärare upplever sitt arbete
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur personer som bedömer sig vara högkänsliga uppfattar sin arbetssituation, sin arbetsmiljö och sina strategier för att ta hand om sin arbetshälsa. De undersökta lärarnas bedömning ... -
Autenticitet i den pedagogiska relationen : En hermeneutisk studie av Charles Taylor och Emmanuel Lévinas
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med den här avhandlingen är att undersöka Charles Taylors (1991) och Emmanuel Lévinas (1988) förståelse av autenticitet i en pedagogisk relation. Avhandlingen har två forskningsfrågor och dessa är: 1. Vad är en ... -
Särskilt begåvade elevers upplevelser av skolan : En kvalitativ studie i finlandssvensk kontext
(Åbo Akademi, 2020)Enligt styrdokumenten har alla elever i Finland rätt att bemötas utifrån sina individuella förutsättningar och varje elev har rätt att få tillräckligt stöd för lärande och skolgång genast när behov uppstår. Trots detta ... -
Klasslärares syn på kamratrespons i skrivundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)För att kunna ta emot och ge givande respons bör en person utveckla en sådan förmåga från en tidig ålder. Respons är någonting som en person aldrig kommer att komma undan, varken i skolan eller i arbetslivet. Respons är ... -
Läsvanor i familjer med och utan förekomst av läs- och skrivsvårigheter
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna studie är att visa på läsvanor i hemmet hos familjer där det förekommer läs- och skrivsvårigheter och där det inte förekommer läs- och skrivsvårigheter. Forskningsfrågorna utifrån detta syfte är: 1. Vilka ... -
”Matematik är ganska stadigt, det ändrar inte så mycket under en läroplan egentligen, men sättet på vilket man jobbar, det att man inte själv står där och berättar, utan det är nu eleverna som berättar för varandra. Det är en sak som ändrat.”: Tre klasslärares erfarenheter av läroplanens och matematikundervisningens utveckling – en fallstudie
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna avhandling är att få en inblick i hur läroplansutvecklingen inverkat på matematikundervisningen hos tre erfarna klasslärare, genom att studera läroplanens ändringar på nationell och kommunal nivå gällande ... -
Åttondeklassares verklighet i en idrottsprofilerad skola : En fallstudie om kost- och sömnvanor och upplevelsen av att kombinera skolgång med idrott
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur åttondeklassare i en idrottsprofilerad skola upplever kombinerandet av idrott och skolgång samt hurudana kost- och sömnvanor de har. Utgående från syftet utarbetades följande ... -
Kommunikation och samarbete mellan hemmet och skolan : En förstudie om hur föräldrar till barn i årskurs sju har upplevt samarbetet under barnets skolgång och coronaviruspandemin våren 2020
(Åbo Akademi, 2020)Samarbetet mellan hemmet och skolan utgör en värdefull relation som är av stor betydelse för elevernas skolgång. Samarbetet handlar om en ömsesidig respekt. I samverkan som baseras på ömsesidig respekt bygger lärare, ... -
Nyutexaminerade klasslärares syn på sin relation till skolkollegiet
(Åbo Akademi, 2020)Avhandlingen är en del av Gunilla Eklunds och Jessica Aspfors forskningsprojekt Nyutbildade klasslärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen som undersöker nyutexaminerade lärares upplevelser om den första tiden ...