516 Kasvatustieteet
Uusimmat viitteet
-
Speciallärares perspektiv på mobbning i årskurserna 7–9 i finlandssvenska skolor
(2020)Mobbning är ett betydande folkhälsoproblem hos barn och unga över hela världen. Idag har lärarna en viktig roll i det mobbningsförebyggande arbetet i skolan men trots det upplever många av dem att deras kunskaper inte ... -
En studie av det allmänna stöd lärare inom småbarnspedagogik ger åt barn med försenad språkutveckling
(2020)Studiens syfte är att studera hur en försenad språkutveckling hos barn i daghemsålder kommer i uttryck i barngruppen inom småbarnspedagogiken. Forskningsfrågorna lyder: 1. Hur kommer en försenad språkutveckling hos barn ... -
Digitaliseringen möter småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar av digitala verktyg och användningen av dem i den pedagogiska verksamheten för 3–5-åringar
(2020)Digitaliseringens framfart i samhället syns även i utbildningsinstitutioner för yngre barn. Hösten 2017 trädde det reviderade styrdokumentet Grunderna för planen för småbarnspedagogiken (2016) i kraft inom småbarnspedagogiken. ... -
Klasslärares syn på kamratrespons i skrivundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)För att kunna ta emot och ge givande respons bör en person utveckla en sådan förmåga från en tidig ålder. Respons är någonting som en person aldrig kommer att komma undan, varken i skolan eller i arbetslivet. Respons är ... -
Läsvanor i familjer med och utan förekomst av läs- och skrivsvårigheter
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna studie är att visa på läsvanor i hemmet hos familjer där det förekommer läs- och skrivsvårigheter och där det inte förekommer läs- och skrivsvårigheter. Forskningsfrågorna utifrån detta syfte är: 1. Vilka ... -
”Matematik är ganska stadigt, det ändrar inte så mycket under en läroplan egentligen, men sättet på vilket man jobbar, det att man inte själv står där och berättar, utan det är nu eleverna som berättar för varandra. Det är en sak som ändrat.”: Tre klasslärares erfarenheter av läroplanens och matematikundervisningens utveckling – en fallstudie
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna avhandling är att få en inblick i hur läroplansutvecklingen inverkat på matematikundervisningen hos tre erfarna klasslärare, genom att studera läroplanens ändringar på nationell och kommunal nivå gällande ... -
Åttondeklassares verklighet i en idrottsprofilerad skola : En fallstudie om kost- och sömnvanor och upplevelsen av att kombinera skolgång med idrott
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur åttondeklassare i en idrottsprofilerad skola upplever kombinerandet av idrott och skolgång samt hurudana kost- och sömnvanor de har. Utgående från syftet utarbetades följande ... -
"Då har man varit med om för mycket" : En studie om hur högkänsliga lärare upplever sitt arbete
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur personer som bedömer sig vara högkänsliga uppfattar sin arbetssituation, sin arbetsmiljö och sina strategier för att ta hand om sin arbetshälsa. De undersökta lärarnas bedömning ... -
Autenticitet i den pedagogiska relationen : En hermeneutisk studie av Charles Taylor och Emmanuel Lévinas
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med den här avhandlingen är att undersöka Charles Taylors (1991) och Emmanuel Lévinas (1988) förståelse av autenticitet i en pedagogisk relation. Avhandlingen har två forskningsfrågor och dessa är: 1. Vad är en ... -
Särskilt begåvade elevers upplevelser av skolan : En kvalitativ studie i finlandssvensk kontext
(Åbo Akademi, 2020)Enligt styrdokumenten har alla elever i Finland rätt att bemötas utifrån sina individuella förutsättningar och varje elev har rätt att få tillräckligt stöd för lärande och skolgång genast när behov uppstår. Trots detta ... -
Kommunikation och samarbete mellan hemmet och skolan : En förstudie om hur föräldrar till barn i årskurs sju har upplevt samarbetet under barnets skolgång och coronaviruspandemin våren 2020
(Åbo Akademi, 2020)Samarbetet mellan hemmet och skolan utgör en värdefull relation som är av stor betydelse för elevernas skolgång. Samarbetet handlar om en ömsesidig respekt. I samverkan som baseras på ömsesidig respekt bygger lärare, ... -
Nyutexaminerade klasslärares syn på sin relation till skolkollegiet
(Åbo Akademi, 2020)Avhandlingen är en del av Gunilla Eklunds och Jessica Aspfors forskningsprojekt Nyutbildade klasslärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen som undersöker nyutexaminerade lärares upplevelser om den första tiden ... -
Sambandet mellan rytmträning och läsflyt : En metaanalys
(Åbo Akademi, 2020) -
Vilka faktorer har ett samband med ungdomars syn på åtgärder mot klimatförändringen? : En kvantitativ enkätstudie
(Åbo Akademi, 2020)Klimatförändringen är en global kris som är alarmerande för alla världens nationer, oberoende av geografiskt läge. Inhemsk forskning visar att unga i Finland oroar sig mycket för klimatkrisen, men det är oklart om oron ... -
Föräldrars roll i idrottande högstadieelevers skolgång och idrottsverksamhet
(Åbo Akademi, 2020)