Kuntien verojärjestelmä: kannustimet, kuntien väliset erot ja skenaario verotuottojen kehityksestä
Peni, Laura; Riipinen, Toni; Tukiainen, Janne; Viitala, Tomi (2021-02-10)
Peni, Laura
Riipinen, Toni
Tukiainen, Janne
Viitala, Tomi
Valtioneuvoston kanslia
10.02.2021
Kuvaus
nonPeerReviewed
Tiivistelmä
Kuntien rahoitus nojautuu kolmeen asiaan: Verotuloihin, valtionosuuksiin ja toimintatuloi hin. Verotuotot ovat pääosin kasvaneet kaikissa kuntaluokissa ja verolajeissa. Kuntien ve rotuotot muodostuvat käytännössä kolmesta verolajista eli kunnallisverosta, kiinteistöve rosta sekä yhteisöverosta. Koko maan tasolla noin 80 % kuntien verotuotoista tulee kun nallisverosta.
Verotuotoissa vallitsevat erot kuntien välillä voidaan selittää hyvin kuntien taustamuuttujilla.
Tutkimuksessa luotu tilastollinen malli selittää yli 90 % kuntien välillä vallitsevasta kunnal lisverotuottojen variaatiosta. Suomen väestön ikärakenteen kehitys näkyy selvästi tutki muksessa luoduissa verotuottoskenaarioissa. Verotuottojen kehityksen ennakoidaan ole van heikointa 2020-luvun loppupuoliskolla, jolloin ikärakenne Suomessa on heikoimmil laan. Kuntatalouden tasapainon ylläpito voi osoittautua haasteelliseksi, mikäli kustannuk set kasvavat samaa tahtia kuin tähän asti 2000-luvulla.
Kuntien verojärjestelmää tulee arvioida yhdessä kunnille annettujen tehtävien kanssa. On
mahdollista, että nykyistä verojärjestelmää muutetaan lähivuosina kolmiportaiseen, jos
selvitettävänä oleva maakuntavero otetaan käyttöön. Hyvän verojärjestelmän selkeys- ja
yksinkertaisuuskriteerien näkökulmasta nykyisen kuntaverojärjestelmän rakenteellisia
muutoksia ei voida pitää suositeltavina ainakaan ennen, kuin mahdollisen
maakuntaveron valmistelua koskevat linjaukset on tehty.
Verotuotoissa vallitsevat erot kuntien välillä voidaan selittää hyvin kuntien taustamuuttujilla.
Tutkimuksessa luotu tilastollinen malli selittää yli 90 % kuntien välillä vallitsevasta kunnal lisverotuottojen variaatiosta. Suomen väestön ikärakenteen kehitys näkyy selvästi tutki muksessa luoduissa verotuottoskenaarioissa. Verotuottojen kehityksen ennakoidaan ole van heikointa 2020-luvun loppupuoliskolla, jolloin ikärakenne Suomessa on heikoimmil laan. Kuntatalouden tasapainon ylläpito voi osoittautua haasteelliseksi, mikäli kustannuk set kasvavat samaa tahtia kuin tähän asti 2000-luvulla.
Kuntien verojärjestelmää tulee arvioida yhdessä kunnille annettujen tehtävien kanssa. On
mahdollista, että nykyistä verojärjestelmää muutetaan lähivuosina kolmiportaiseen, jos
selvitettävänä oleva maakuntavero otetaan käyttöön. Hyvän verojärjestelmän selkeys- ja
yksinkertaisuuskriteerien näkökulmasta nykyisen kuntaverojärjestelmän rakenteellisia
muutoksia ei voida pitää suositeltavina ainakaan ennen, kuin mahdollisen
maakuntaveron valmistelua koskevat linjaukset on tehty.
Tutkimusteema
Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
Avainsanat
tutkimus, tutkimustoiminta, kuntatalous, kuntien tulot, verotulot, verojärjestelmä