Puolustusvoimien sotavarusteet internetissä
Saarela, Marko (2008-03)
Saarela, Marko
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 91
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2008
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306374
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306374
Tiivistelmä
Vuonna 2007 puolustusvoimien rahoituksen ongelmat nousivat isoksi puheenaiheeksi sotilaspiireissä.
Yhä teknisempien ja kalliimpien sotavarusteiden kustannukset eivät olleet enää
kestäviä henkilöstö- ja toimintamenojen kanssa. Samanaikaisesti jopa puolustusvoimien
komentaja otti puheeksi informaatiosodankäynnin kasvavan merkityksen nykyyhteiskunnassa.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin puolustusvoimien internet-sivustolla olevia sotavarusteita
koskevia artikkeleita vuodelta 2007. Artikkeleita on yhteensä seitsemän kappaletta, ja mukaan
mahtuu niin uusia kuin vanhojakin sotavarusteita koskevia artikkeleita. Osa artikkeleista
käsitteli julkisuudessa esillä olleita sotavarusteita.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten sotavarusteita pyritään kuvaamaan internetartikkelien
kautta. Koska informaatiosodankäynnin merkitys on kasvanut, niin tutkimuksessa
tutkittiin myös yleisesti sotavarusteesta artikkelien perusteella syntyvää kuvaa tai mahdollisesti
pois jääneitä kuvauksia sotavarusteista.
Tutkimuksessa metodina käytettiin brittiläisen mediatutkija Norman Faircloughin kehittämää
kriittistä diskurssianalyysiä. Kriittinen diskurssianalyysi analysoi tekstejä useilla eri
tasoilla. Analyysi aloittaa tekstin lingvistisestä analyysistä, ja laajentaa tätä kulttuurillisten
ja sosiaalisten näkökulmien avulla. Analyysi myös analysoi tekstin diskursseja sitoen niin
ikään nämä laajempaan yhteiskunnalliseen kehykseen. Kriittinen diskurssianalyysi pyrkii
siis laajentamaan näkökulmaa tekstin pelkästä kielellisestä analysoinnista.
Tutkimuksessa käsiteltiin myös kriittisen diskurssianalyysin laajuuden takia puolustusvoimien
sekä valtiohallinnon viestinnän yhteiskunnallista taustaa. Viitekehyksessä on myös
esiteltynä tutkimuksessa käytetty Leif Åbergin näkemys viestinnästä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että sotavarusteiden kuvauksissa on tiettyjä yhteisiä piirteitä.
Uusia sotavarusteita kuvattiin moderneiksi, teknisiksi ja kalliiksi. Vanhoja sotavarusteita
kuvattiin omana aikanaan moderniksi ja nykyään hieman pikkuvikaiseksi. Vanhojen
sotavarusteiden yhteydessä ilmeni vapaammin muotoiltua nostalgiaa, kun taas uusien sotavarusteiden
kuvaukset olivat virallisia ja pääsääntöisesti muotoon sidottuja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että puolustusvoimien internet-artikkelit noudattavat pääsääntöisesti
Puolustusvoimien viestintästrategian linjauksia puolustusvoimien viestinnästä.
Artikkeleissa on kuitenkin havaittavissa muutospaineita sekä artikkelien tyylin että muodon
osalta. Tähän lienee vaikuttanut uudet vaatimukset viranomaisen viestinnästä sekä internetin
tuoma muutos viestintäkanavana.
Yhä teknisempien ja kalliimpien sotavarusteiden kustannukset eivät olleet enää
kestäviä henkilöstö- ja toimintamenojen kanssa. Samanaikaisesti jopa puolustusvoimien
komentaja otti puheeksi informaatiosodankäynnin kasvavan merkityksen nykyyhteiskunnassa.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin puolustusvoimien internet-sivustolla olevia sotavarusteita
koskevia artikkeleita vuodelta 2007. Artikkeleita on yhteensä seitsemän kappaletta, ja mukaan
mahtuu niin uusia kuin vanhojakin sotavarusteita koskevia artikkeleita. Osa artikkeleista
käsitteli julkisuudessa esillä olleita sotavarusteita.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten sotavarusteita pyritään kuvaamaan internetartikkelien
kautta. Koska informaatiosodankäynnin merkitys on kasvanut, niin tutkimuksessa
tutkittiin myös yleisesti sotavarusteesta artikkelien perusteella syntyvää kuvaa tai mahdollisesti
pois jääneitä kuvauksia sotavarusteista.
Tutkimuksessa metodina käytettiin brittiläisen mediatutkija Norman Faircloughin kehittämää
kriittistä diskurssianalyysiä. Kriittinen diskurssianalyysi analysoi tekstejä useilla eri
tasoilla. Analyysi aloittaa tekstin lingvistisestä analyysistä, ja laajentaa tätä kulttuurillisten
ja sosiaalisten näkökulmien avulla. Analyysi myös analysoi tekstin diskursseja sitoen niin
ikään nämä laajempaan yhteiskunnalliseen kehykseen. Kriittinen diskurssianalyysi pyrkii
siis laajentamaan näkökulmaa tekstin pelkästä kielellisestä analysoinnista.
Tutkimuksessa käsiteltiin myös kriittisen diskurssianalyysin laajuuden takia puolustusvoimien
sekä valtiohallinnon viestinnän yhteiskunnallista taustaa. Viitekehyksessä on myös
esiteltynä tutkimuksessa käytetty Leif Åbergin näkemys viestinnästä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että sotavarusteiden kuvauksissa on tiettyjä yhteisiä piirteitä.
Uusia sotavarusteita kuvattiin moderneiksi, teknisiksi ja kalliiksi. Vanhoja sotavarusteita
kuvattiin omana aikanaan moderniksi ja nykyään hieman pikkuvikaiseksi. Vanhojen
sotavarusteiden yhteydessä ilmeni vapaammin muotoiltua nostalgiaa, kun taas uusien sotavarusteiden
kuvaukset olivat virallisia ja pääsääntöisesti muotoon sidottuja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että puolustusvoimien internet-artikkelit noudattavat pääsääntöisesti
Puolustusvoimien viestintästrategian linjauksia puolustusvoimien viestinnästä.
Artikkeleissa on kuitenkin havaittavissa muutospaineita sekä artikkelien tyylin että muodon
osalta. Tähän lienee vaikuttanut uudet vaatimukset viranomaisen viestinnästä sekä internetin
tuoma muutos viestintäkanavana.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2261]