Haku
Viitteet 1-8 / 8
Lärarperspektiv på utomhuspedagogik i finlandssvenska skolor
(Åbo Akademi, 2016)
Utomhuspedagogik är ett ämnesövergripande arbetssätt där elevens aktivitet står i fokus och inlärningen sker genom flera sinnen i samspel mellan upplevelser och reflektion. Undervisningen sker såväl i naturlandskap som i ...
Naturupplevelser tillsammans med barn och ungdomar: Utmaningar och glädjeämnen för lärare i årskurserna 1–9
(Åbo Akademi, 2016)
Människors möten med naturen har under historiens gång inneburit både positiva och negativa känslor. Forskning har visat att naturupplevelser främjar människans psykiska och fysiska hälsa.
Avhandlingen undersöker barns och ...
Främjande av psykisk hälsa i skolan: Lärares definitioner, arbetssätt och upplevelser
(Åbo Akademi, 2016)
Det övergripande syftet med min avhandling är att undersöka lärares syn på psykisk hälsa. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utarbetats:
1. Hur definierar lärare begreppet psykisk hälsa? 2. Hur arbetar ...
Handledning i slöjdundervisning med kompetensutveckling som mål
(Åbo Akademi, 2016)
Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur handledning i slöjdundervisningen kunde bidra till utveckling av kompetenser. Studien fokuserar på de mål för mångsidig kompetens som ställs i grunderna för läroplanen ...
Vilka elever behöver specialundervisning i högstadiet?
(Åbo Akademi, 2016)
IKT i huslig ekonomi : En kvantitativ enkätstudie om faktorer som inverkar på ämneslärarnas IKT-användning i huslig ekonomi
(Åbo Akademi, 2016)
Det ställs allt högre krav på att kunna hantera den allt mer digitaliserade vardagen. Elevens möjligheter att få utveckla sådana kunskaper, färdigheter och attityder som behövs för att kunna fungera som aktiva medborgare ...
Textmiljön i tre klassrum: En beskrivning av skrifthändelser i en finlandssvensk skola, en språkbadsskola och en sverigesvensk skola
(Åbo Akademi, 2016)
Avhandlingens övergripande syfte är att beskriva och förstå elevers skrifthändelser i tre olika skolors skriftpraktiker. Mer specifikt beskrivs vilka skrifthändelser som ingår i årskurs 5 i en
finlandssvensk skola och i ...
Gör som jag säger, inte som jag gör!: Arbetsplatsmobbning och dess möjliga konsekvenser för det mobbningsförebyggande arbetet inom småbarnsfostran
(Åbo Akademi, 2016)
Mobbning är inget nytt fenomen och har undersökts mycket både inom skolan, arbetslivet och under senare år också på daghem. Förekomsten av mobbning ger upphov till stora samhälleliga kostnader och kan vara orsaken till ...