Lärarperspektiv på utomhuspedagogik i finlandssvenska skolor
Fors, Edny Theresa (2016)
Fors, Edny Theresa
Åbo Akademi
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016082623061
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016082623061
Tiivistelmä
Utomhuspedagogik är ett ämnesövergripande arbetssätt där elevens aktivitet står i fokus och inlärningen sker genom flera sinnen i samspel mellan upplevelser och reflektion. Undervisningen sker såväl i naturlandskap som i bebyggda miljöer. Forskning tyder på att utomhuspedagogik har positiva effekter i flera avseenden; sammanhållningen inom gruppen gynnas, eleverna tränar sociala färdigheter i autentiska situationer och den fysiska aktiviteten under skoldagen ökar. Utomhuspedagogik kunde fungera som ett komplement till den övriga undervisningen för att öka den fysiska aktiviteten och lärande genom flera sinnen.
Syftet med avhandlingen är att undersöka hur finlandssvenska lärare ser på utomhuspedagogikens möjligheter, utmaningar och effekter, samt att studera deras tillämpning av utomhuspedagogik i årskurserna F–6. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. I vilket syfte använder finlandssvenska lärare utomhuspedagogik?
2. Vilka metoder använder finlandssvenska lärare vid utomhuspedagogik?
3. Vilka möjligheter och utmaningar innebär utomhuspedagogik för undervisningen?
4. Hurdana effekter upplever lärarna att utomhuspedagogik har på elever med specialpedagogiska behov?
I studien användes kvalitativa delvis standardiserade intervjuer. Informanterna utgörs av åtta finlandssvenska klasslärare som jobbar i årskurserna F–6 på skolor i såväl urbana som rurala miljöer. Materialet analyserades genom meningskategorisering, och fem kategorisystem med beskrivningskategorier bildades och utgör resultatet.
Studien visar att utomuspedagogik används i huvudsak för att variera undervisningen och skapa en multisensorisk inlärning, samt för att öka mängden rörelse under skoldagen. Metoderna inom ramen för utomhuspedagogik är mångsidiga och består bland annat av ämnesrelaterad verksamhet, fysisk aktivitet, samarbete, lek och friluftsinriktad verksamhet. Möjligheterna med utomhuspedagogik anses vara nära på obegränsade och möjligheten att integrera flera ämnen i en större helhet lyfts särskilt fram. Utmaningarna är enligt lärarna överkomliga och begränsar inte möjligheterna nämnvärt. De mest framträdande utmaningarna är resurser, organisering, säkerhet och väder. Resultaten tyder på att utomhuspedagogik kan ha positiva effekter på gruppen som helhet (förbättrad sammanhållning och ökad glädje) och på elever med specialpedagogiska behov (delvis förbättrad koncentrationsförmåga, emotionella och beteenderelaterade effekter, effekter i relation till elevens lärande, samt motoriska och fysiska effekter).
Även om studiens resultat inte är generaliserbara i statistisk mening kan de ge en fingervisning om hur finlandssvenska lärare jobbar med och tänker kring utomhuspedagogik och dess eventuella positiva effekter
Syftet med avhandlingen är att undersöka hur finlandssvenska lärare ser på utomhuspedagogikens möjligheter, utmaningar och effekter, samt att studera deras tillämpning av utomhuspedagogik i årskurserna F–6. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. I vilket syfte använder finlandssvenska lärare utomhuspedagogik?
2. Vilka metoder använder finlandssvenska lärare vid utomhuspedagogik?
3. Vilka möjligheter och utmaningar innebär utomhuspedagogik för undervisningen?
4. Hurdana effekter upplever lärarna att utomhuspedagogik har på elever med specialpedagogiska behov?
I studien användes kvalitativa delvis standardiserade intervjuer. Informanterna utgörs av åtta finlandssvenska klasslärare som jobbar i årskurserna F–6 på skolor i såväl urbana som rurala miljöer. Materialet analyserades genom meningskategorisering, och fem kategorisystem med beskrivningskategorier bildades och utgör resultatet.
Studien visar att utomuspedagogik används i huvudsak för att variera undervisningen och skapa en multisensorisk inlärning, samt för att öka mängden rörelse under skoldagen. Metoderna inom ramen för utomhuspedagogik är mångsidiga och består bland annat av ämnesrelaterad verksamhet, fysisk aktivitet, samarbete, lek och friluftsinriktad verksamhet. Möjligheterna med utomhuspedagogik anses vara nära på obegränsade och möjligheten att integrera flera ämnen i en större helhet lyfts särskilt fram. Utmaningarna är enligt lärarna överkomliga och begränsar inte möjligheterna nämnvärt. De mest framträdande utmaningarna är resurser, organisering, säkerhet och väder. Resultaten tyder på att utomhuspedagogik kan ha positiva effekter på gruppen som helhet (förbättrad sammanhållning och ökad glädje) och på elever med specialpedagogiska behov (delvis förbättrad koncentrationsförmåga, emotionella och beteenderelaterade effekter, effekter i relation till elevens lärande, samt motoriska och fysiska effekter).
Även om studiens resultat inte är generaliserbara i statistisk mening kan de ge en fingervisning om hur finlandssvenska lärare jobbar med och tänker kring utomhuspedagogik och dess eventuella positiva effekter
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]