Opetuksen laadun itsearviointi EFQM -mallin avulla Ilmasotakoulun koulutuskeskuksessa
Leppäkoski, Jukka (2007-03)
Leppäkoski, Jukka
Koulutustaidon laitos
sotilaspedagogiikka
sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 90
03 / 2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin kielletty.
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201112086024
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201112086024
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on Ilmasotakoulun koulutuskeskuksen opetuksen laadullinen tila EFQM- itsearviointimallin mukaan ja miten koulutuskeskuksen itsearviointia pitäisi kehittää tulevaisuudessa.
Opetuksen laadun osoittaminen on noussut merkittävään asemaan tiedekorkeakouluissa Bolognan julistuksen vaikutuksesta. Ilmasotakoulun koulutuskeskus on ilmavoimien puolustushaarakoulu, joka pääosin vastaa ilmavoimien koulutuksen laadusta. Työn avulla oli tarkoitus tuoda koulutuskeskuksen opetuksen laatu yleisen tarkastelun ja kehittämisen kohteeksi.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena vuosien 2004 välisenä 2007 aikana. Se
koostuu koulutuskeskukseen tehdyistä interventioista, joiden tarkoituksena oli
saada henkilöstö pohtimaan ja arvioimaan opetuksen laatua. Työssä käytettiin
apuna kirjallisuusselvitystä, tekniikan akateemisten liiton laatimaa KOLA- itsearviointimallia ja yleiseurooppalaista EFQM- itsearviointimallia.
Tuloksena muodostui koulutuskeskuksen itsearviointi. Itsearviointi tehtiin kaksi
kertaa. Toisella kerralla annettiin myös EFQM - mallin mukainen pisteytys. Pis-temäärä 472 oli parempi kuin sanallisen arvioinnin osoittama tila. Tulokseen
saattoi vaikuttaa osittain tulevaisuuteen painottuva nykytilan kuvaus. Työn
kautta keskuksen johtoryhmä sai esiin paljon vahvuuksia ja parantamisalueita
tulevan toiminnan suunnittelun pohjaksi. Tutkimuksen myötä selvisi, että EFQM-ja KOLA- mallit sopivat hyvin koulutuskeskuksen opetuksen laadun itsearvioin-nin aloittamiseen ja kehittämiseen.
Eräs keskeinen havainto oli, että keskuksen toiminta kehittyy ja johto vaihtuu
liian nopeasti. Johtopäätöksenä todettiin, että toiminnan selkiyttämiseksi on
määritettävä ja kuvattava yleiset toimintaperiaatteet. Lisäksi pedagogista kes-kustelua ja päätöksentekoa on lisättävä.
Opetuksen laadun osoittaminen on noussut merkittävään asemaan tiedekorkeakouluissa Bolognan julistuksen vaikutuksesta. Ilmasotakoulun koulutuskeskus on ilmavoimien puolustushaarakoulu, joka pääosin vastaa ilmavoimien koulutuksen laadusta. Työn avulla oli tarkoitus tuoda koulutuskeskuksen opetuksen laatu yleisen tarkastelun ja kehittämisen kohteeksi.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena vuosien 2004 välisenä 2007 aikana. Se
koostuu koulutuskeskukseen tehdyistä interventioista, joiden tarkoituksena oli
saada henkilöstö pohtimaan ja arvioimaan opetuksen laatua. Työssä käytettiin
apuna kirjallisuusselvitystä, tekniikan akateemisten liiton laatimaa KOLA- itsearviointimallia ja yleiseurooppalaista EFQM- itsearviointimallia.
Tuloksena muodostui koulutuskeskuksen itsearviointi. Itsearviointi tehtiin kaksi
kertaa. Toisella kerralla annettiin myös EFQM - mallin mukainen pisteytys. Pis-temäärä 472 oli parempi kuin sanallisen arvioinnin osoittama tila. Tulokseen
saattoi vaikuttaa osittain tulevaisuuteen painottuva nykytilan kuvaus. Työn
kautta keskuksen johtoryhmä sai esiin paljon vahvuuksia ja parantamisalueita
tulevan toiminnan suunnittelun pohjaksi. Tutkimuksen myötä selvisi, että EFQM-ja KOLA- mallit sopivat hyvin koulutuskeskuksen opetuksen laadun itsearvioin-nin aloittamiseen ja kehittämiseen.
Eräs keskeinen havainto oli, että keskuksen toiminta kehittyy ja johto vaihtuu
liian nopeasti. Johtopäätöksenä todettiin, että toiminnan selkiyttämiseksi on
määritettävä ja kuvattava yleiset toimintaperiaatteet. Lisäksi pedagogista kes-kustelua ja päätöksentekoa on lisättävä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]