Hur ser kompetensutveckling ut i teknologiföretag i Finland? : En kvalitativ studie kring anställdas uppfattningar om kompetensutvecklingens betydelse i två stora teknologiföretag i Finland
Kjellman, Daniel (2024)
Kjellman, Daniel
2024
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041517732
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041517732
Tiivistelmä
Även om kompetensutveckling är ett mycket brett forskat ämne, finner man inte flera studier ägnat till kompetensutveckling inom teknologiföretag, speciellt inte i Finland. Eftersom teknologiföretag fortsätter att växa och världen är mera och mera beroende av ny innovativ teknologi och tankekraft behövs även effektiva former av kompetensutveckling för att kunna behålla och utveckla kunskapen hos företagen. Men hur ser kompetensutvecklingen ut i teknologiföretag i Finland?
Syftet med avhandlingen är att med hjälp av sju semistrukturerade intervjuer hitta svar till studiens tre forskningsfrågor: Använder teknologiföretag i Finland sig av kompetensutveckling?, Hur ser kompetensutveckling ut i teknologiföretag i Finland? Och Vilka upplevelser har anställda av kompetensutveckling i teknologiföretag i Finland?. Intervjuerna har hållits med tre personer med chefsposition och fyra personer utan chefsposition. Forskningsfrågorna för avhandlingen besvaras med hjälp av att koppla ihop avhandlingens teori och empiri.
Den teoretiska referensramen presenterar kompetensutvecklingens viktigaste former och fungerar som grund för hela avhandlingen. Kompetensutveckling kan vara både i form av kurser och utbildningar eller i form av samarbete och diskussion, det vill säga, formell och informell.
Resultaten i studien visar att kompetensutveckling kan ske på flera olika sätt beroende på arbetsuppgifter. Informellt lärande är den överlägset mest vanliga formen av kompetensutveckling i teknologiföretag i Finland och formella kurser samt utbildningar faller ofta på andra plats i jämförelse. Utöver detta sätts det väldigt stor vikt på anställdas eget initiativ, ansvar och driv för att utvecklas. Chefer uppmuntrar allt mindre till utveckling av kompetenser och utvecklingen måste ske från eget intresse.
Avhandlingen ger läsaren en inblick i anställdas upplevelser av kompetensutveckling samt vilka former av kompetensutveckling som är vanligast i deras företag och/eller arbetsuppgifter. Både positiva och negativa åsikter framkommer. Eftersom kompetensutveckling i teknologiföretag inte är ett vanligt område att studera i, bidrar min avhandling till nya synpunkter på hur kompetensutveckling kan se ut i teknologiföretag i Finland.
Syftet med avhandlingen är att med hjälp av sju semistrukturerade intervjuer hitta svar till studiens tre forskningsfrågor: Använder teknologiföretag i Finland sig av kompetensutveckling?, Hur ser kompetensutveckling ut i teknologiföretag i Finland? Och Vilka upplevelser har anställda av kompetensutveckling i teknologiföretag i Finland?. Intervjuerna har hållits med tre personer med chefsposition och fyra personer utan chefsposition. Forskningsfrågorna för avhandlingen besvaras med hjälp av att koppla ihop avhandlingens teori och empiri.
Den teoretiska referensramen presenterar kompetensutvecklingens viktigaste former och fungerar som grund för hela avhandlingen. Kompetensutveckling kan vara både i form av kurser och utbildningar eller i form av samarbete och diskussion, det vill säga, formell och informell.
Resultaten i studien visar att kompetensutveckling kan ske på flera olika sätt beroende på arbetsuppgifter. Informellt lärande är den överlägset mest vanliga formen av kompetensutveckling i teknologiföretag i Finland och formella kurser samt utbildningar faller ofta på andra plats i jämförelse. Utöver detta sätts det väldigt stor vikt på anställdas eget initiativ, ansvar och driv för att utvecklas. Chefer uppmuntrar allt mindre till utveckling av kompetenser och utvecklingen måste ske från eget intresse.
Avhandlingen ger läsaren en inblick i anställdas upplevelser av kompetensutveckling samt vilka former av kompetensutveckling som är vanligast i deras företag och/eller arbetsuppgifter. Både positiva och negativa åsikter framkommer. Eftersom kompetensutveckling i teknologiföretag inte är ett vanligt område att studera i, bidrar min avhandling till nya synpunkter på hur kompetensutveckling kan se ut i teknologiföretag i Finland.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [478]