512 Liiketaloustiede
Uusimmat viitteet
-
”Hyvää mun työssä on ihmiset” – det fina med mitt jobb är människorna : En kvalitativ intervjustudie om medarbetarengagemang ur individens synpunkt
(2023)Arbetsmarknaden har förändrats efter koronapandemin och generationsbytet. Arbetstagarna har blivit selektiva när det gäller var de vill arbeta och väljer de arbetsplatser som bäst motsvarar deras egna intressen och ... -
”Ursprungslandets roll som ett förstärkande element för varumärket Finlandia-Vodka?” : En fallstudie
(2023)Dagligen jämför konsumenter produkter innan de tar köpbeslut, med undantag av vissa väldigt vardagliga uppköp. Till förfogande har de likväl närproducerade produkter, som även produkter av stora globala varumärken. Hur ... -
Snabb förändring till ofrivilligt distansarbete, en explorativ studie
(2023)Förändring är ett konstant i vår värld, för att vi ska kunna komma framåt och utvecklas så måste vi förändras. Men då förändring inte sker kontrollerat och i en takt som man kan förutspå så kan det förorsaka en hel del ... -
Do the SASB standards contribute to the development of sustainability reporting? : A content analysis of Finnish banks’ sustainability reports from an investor’s perspective
(2022)This study aims to answer what kind of development there has been in sustainability reporting in the Finnish banking sector from an investor’s perspective. The increased requirement from stakeholders regarding comparability ... -
Dagstidningars syn på revisorers roll i affärsskandaler – bidrar de till förväntningsgapet? : En innehållsanalys av nyhetsartiklar om två affärsskandaler
(2022)Revisorer arbetar med att granska bokslut och ge en revisionsberättelse där det framgår om bokslutet visar en väsentligt rättvisande bild av företagets resultat och ekonomiska ställning på bokslutsdagen. Revisionsberättelsen ... -
En visuell studie om hur det finska modehuset Marimekko kommunicerar ekologisk hållbarhet på Instagram
(2022)Detta är en avhandling om hållbarhetskommunikation på sociala medier, mer specifikt om modebranschens ekologiska hållbarhetskommunikation på Instagram. Syftet med denna avhandling är att undersöka hur det finska modehuset ... -
Vilka är de avgörande framgångsfaktorerna då små och medelstora företag implementerar SaaS CRM-system?
(2022)En lyckad implementering av ett CRM-system kan medföra flera positiva effekter för företag, bland annat genom att stöda företag att strategiskt hantera och utveckla kundrelationer samt skapa konkurrensfördelar. Däremot är ... -
Omkalibrering av konkursprognostiseringsmodeller - uppnås en högre prediktionsnoggrannhet?
(2022)Konkursprognostisering med nyckeltal har långa anor. Redan på 1930-talet undersökte man vilka nyckeltal som var betydelsefulla indikatorer vid ekonomisk kris och på 1960-talet utvecklades de första tillförlitliga modellerna ... -
The Capital Structure of Firms in the Finnish Forest Industry : A qualitative study of determinants for capital structure
(2022)The determinants for capital structure in a firm has been of debate since Modigliani and Miller (1958) published their first paper stating that the capital structure does not affect the corporate value of a firm. Since ... -
Hur påverkas finska små och medelstora företags varumärken av internationaliseringsprocesser : En multipel fallstudie
(2022)Varumärkeshantering är en relativt ny aspekt i värdeskapande processer hos små och medelstora företag. Företag i denna kategori har vanligtvis begränsat med resurser och kunskap för att utveckla sitt varumärke. Varumärkets ... -
Power creep in videogames, an analysis of the competitive scene in Pokémon games
(2022)There are many factors that influence the development of modern videogames, one of these is the economics behind them. As with any business the main goal of videogame developers and publishers is to make a profit. Depending ... -
Analys av finska företags klimatriskrapportering enligt the Task Force on Climate-related Disclosures -rekommendationerna
(2022)Klimatförändring är ett av mänsklighetens största aktuella hot. EU har tagit fram mycket åtgärder i syftet att bli en kolneutral region senast 2050. Klimatförändring utgör nya risk för företagen i form av övergångsrisker ... -
Finlandssvenska marknadsförares upplevelser av den svenska organisationen och marknadsföringsbranschen : En kvalitativ studie på individnivå
(2022)Den svenskspråkiga befolkningsgruppen i Finland flyttar utomlands i mycket större utsträckning än den finskspråkiga. Av de finlandssvenskar som väljer att flytta utomlands har tre fjärdedelar flyttat till Sverige. Man vet ... -
Resultatmanipulering i samband med en sänkning av samfundsskatten i Finland år 2014
(2022)Redovisningsstandarder tillåter en viss användning av omdömesförmåga vid rapporteringen av ett företags resultat. Det här för att resultatet ska vara relevant för olika intressenter. Att användning av omdömesförmåga är ... -
Förändringsledning vid teknologisk utveckling – ett exempel från rederibranschen
(2022)Många aktörer inom rederibranschen står inför förändringar och tankegångarna kring hur autonoma och fjärrstyrda fartyg kommer att påverka sjöfartens framtid är aktuella. Syftet med den här avhandlingen är att studera vilka ... -
Marknadsutformning mot kolneutralitet inom dagligvaruhandeln i Finland : En kvalitativ innehållsanalys
(2022)Klimatförändringen har börjat anses av allmänheten som en kris som ändrar miljöförhållandena utöver världen. Bland internationella organisationer, institutioner, kunder och investerare har hållbarhetsfrågor blivit allt ... -
Varför byter anställda arbetsplats? : En studie bland generation Y
(2022)Denna avhandling handlar om varför anställda säger upp sig och väljer att byta arbetsplats. Mer specifikt fokuserar avhandlingen på att studera detta fenomen inom generation Y och om generation Y:s preferenser gällande ... -
Hur åldern påverkar attityder gentemot grön marknadsföring : En kvalitativ undersökning av skillnader i attityder och konsumentbeteenden mellan generation X och Z
(2022)Hållbar utveckling är ett av nutidens mest aktuella ämnen. Konsumenter uppmanas att konsumera mera hållbara och miljövänliga produkter. Företag använder sig allt mera av så kallad grön marknadsföring för att kommunicera ... -
Användning av retoriska grundstenar i kriskommunikation : En visuell innehållsanalys av hur coronapandemin reflekterats i dagligvarubranschens reklamfilmer
(2022)I början av 2020 nåddes Finland av en samhällelig kris till följd av coronapandemin som hämtade med sig en hel del förändringar till samhällets vardag. Dagligvaruhandeln som bransch har en central roll i samhällets vardag ... -
Must-Win Battle projects as a tool for company strategy implementation – A case study of a Finnish multinational company
(2022)Strategies and their management in the business context are relatively frequently studied phenomena among academics, although their implementation in practice is considered somewhat complex. Strategy tools may be used in ...