Från hackathons till långvariga resultat : en studie om hur hackathon-processer kan främja innovation och kunskapsutveckling på långt sikt
Kivikangas, Madelin (2023)
Kivikangas, Madelin
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143568
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143568
Tiivistelmä
I takt med digitaliseringen har den traditionella marknadsdynamiken förändrats dramatiskt, vilket har lett till en ökad konkurrens mellan företag och en högre grad av osäkerhet. För att kunna överleva och växa i en allt mer konkurrerande och digitaliserad marknad är det viktigt för företag att fokusera på kunskapsutveckling och innovation. Ett verktyg för att främja kunskapsutveckling och innovation är hackathons, evenemang där deltagare från olika bakgrunder och ämnesområden samlas för att samarbeta under en kort tidsperiod och skapa nya idéer och prototyper för ett gemensamt mål. Syftet med denna avhandling är att identifiera de möjligheter och utmaningar som kan urskiljas vid användningen av hackathons som verktyg för innovation och långvarig kunskapsutveckling, samt hur en ideal hackathon-process bör byggas upp från kundens synvinkel.
I avhandlingen diskuteras befintlig litteratur om det forskade ämnet, samtidigt som en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod har utförts, där sex stycken informanter intervjuats. Materialet har analyserats tematiskt och kopplingar mellan litteraturen och insamlat material har definierats.
Slutsatserna i studien visar att kunden anser att hackathons som verktyg erbjuder mångsidiga möjligheter för innovation och kunskapsutveckling Dock kan utmaningar identifieras gällande svårigheter att garantera hög kvalitet på idéerna i ett hackathon samt implementering och vidareutveckling av innovationerna för att skapa långvariga resultat. Därför presenteras en modell för hur hackathon-processer kan byggas upp för att säkerställa bättre möjligheter för långvarig kunskapsutveckling.
Avhandlingen kan användas av särskilt internationella företag som strävar efter att tillämpa nytänkande verktyg som källa för innovation och kunskapsutveckling, men är osäkra över hur hackathon-processen bör byggas upp och vad som krävs för säkerställandet av långvariga resultat. Dessutom kan avhandlingen användas av företag som fungerar inom hackathonbranschen och vill utveckla sin verksamhet för att möta kundens behov. Avhandlingen kan även till viss mån användas för att ge en bild av utmaningar och möjligheter för olika innovationsverktyg överlag utöver hackathons.
I avhandlingen diskuteras befintlig litteratur om det forskade ämnet, samtidigt som en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod har utförts, där sex stycken informanter intervjuats. Materialet har analyserats tematiskt och kopplingar mellan litteraturen och insamlat material har definierats.
Slutsatserna i studien visar att kunden anser att hackathons som verktyg erbjuder mångsidiga möjligheter för innovation och kunskapsutveckling Dock kan utmaningar identifieras gällande svårigheter att garantera hög kvalitet på idéerna i ett hackathon samt implementering och vidareutveckling av innovationerna för att skapa långvariga resultat. Därför presenteras en modell för hur hackathon-processer kan byggas upp för att säkerställa bättre möjligheter för långvarig kunskapsutveckling.
Avhandlingen kan användas av särskilt internationella företag som strävar efter att tillämpa nytänkande verktyg som källa för innovation och kunskapsutveckling, men är osäkra över hur hackathon-processen bör byggas upp och vad som krävs för säkerställandet av långvariga resultat. Dessutom kan avhandlingen användas av företag som fungerar inom hackathonbranschen och vill utveckla sin verksamhet för att möta kundens behov. Avhandlingen kan även till viss mån användas för att ge en bild av utmaningar och möjligheter för olika innovationsverktyg överlag utöver hackathons.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [435]