Strategiska förutsättningar för företag på en konkurrensutsatt marknad : En kvalitativ studie om den finländska livsmedelsmarknaden
Vähänen, Jenna (2023)
Vähänen, Jenna
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051844992
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051844992
Tiivistelmä
Den här studien fokuserar på hur de strategiska förutsättningarna ser ut för företag som säljer på en oligopolmarknad. En oligopolmarknad är en marknad med ett antal stora aktörer som tillsammans har mycket makt och kan påverka marknaden i större grad än andra aktörer. Ett sorts oligopol är duopol där det finns två stora aktörer. I Finland har vi ett utpräglat duopol inom livsmedelshandeln – Kesko och S-gruppen. I den här studien vill jag studera hur leverantörer till dessa distributörer ser på de strategiska förutsättningarna och hur de positionerar och differentierar sig.
Det teoretiska ramverket är uppbyggt kring strategi, positionering och differentiering. I teorikapitlet diskuteras också. I teorin lyfts forskning från olika årtionden och i teorikapitlet lyfts också fram några framstående modeller som exempelvis Mintzbergs 5 P och Porters fem krafts-modell.
Studien genomfördes som en kvalitativ studie med semi-strukturerade intervjuer. I studien intervjuades fyra informanter från fyra olika företag i livsmedelsindustrin. Företagen som intervjuats hör alla till olika produktgrupper. I intervjuerna har informanterna delat med sig av sina erfarenheter av den finländska livsmedelsmarknaden. I intervjuerna har teman som konkurrens och konsumentbeteende också lyfts fram.
Resultaten av studien visar att företagen långt delar erfarenheter och tillvägagångssätt. Både informanter från företag med många år i branschen och företag med mindre erfarenhet. Strategin utformas ofta som ett mönster utifrån den stabilitet som ett system med två stora och starka aktörer ger upphov till. Positioneringen utformas däremot starkt utifrån konsumenterna men det finns en sorts symmetri i att stark position hos konsumenten speglas också i en stark position hos distributören. Leverantörerna understryker också ett starkt behov av att sprida differentieringen till andra områden av verksamheten än bara produktdifferentieringen. Distributörerna vill erbjuda upplevelser och differentieringsstrategin behöver därför vara en väsentlig del av all verksamhet som leverantören bedriver.
Det teoretiska ramverket är uppbyggt kring strategi, positionering och differentiering. I teorikapitlet diskuteras också. I teorin lyfts forskning från olika årtionden och i teorikapitlet lyfts också fram några framstående modeller som exempelvis Mintzbergs 5 P och Porters fem krafts-modell.
Studien genomfördes som en kvalitativ studie med semi-strukturerade intervjuer. I studien intervjuades fyra informanter från fyra olika företag i livsmedelsindustrin. Företagen som intervjuats hör alla till olika produktgrupper. I intervjuerna har informanterna delat med sig av sina erfarenheter av den finländska livsmedelsmarknaden. I intervjuerna har teman som konkurrens och konsumentbeteende också lyfts fram.
Resultaten av studien visar att företagen långt delar erfarenheter och tillvägagångssätt. Både informanter från företag med många år i branschen och företag med mindre erfarenhet. Strategin utformas ofta som ett mönster utifrån den stabilitet som ett system med två stora och starka aktörer ger upphov till. Positioneringen utformas däremot starkt utifrån konsumenterna men det finns en sorts symmetri i att stark position hos konsumenten speglas också i en stark position hos distributören. Leverantörerna understryker också ett starkt behov av att sprida differentieringen till andra områden av verksamheten än bara produktdifferentieringen. Distributörerna vill erbjuda upplevelser och differentieringsstrategin behöver därför vara en väsentlig del av all verksamhet som leverantören bedriver.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [416]