Den politiska eliten på Instagram : en netnografisk studie om partiordföranden och det professionella, privata och personliga på Instagram
Oksanen, Anna (2022)
Oksanen, Anna
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041228517
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041228517
Tiivistelmä
Detta är en avhandling om politiska ledare och visuell politisk kommunikation på Instagram.
Syfte med min pro gradu-avhandling är att förstå om politikers inlägg på Instagram kan kategoriseras som professionella, personliga och privata eller om alla kategorier smälter ihop.
För att besvara frågeställningen har jag i den teoretiska bakgrunden bekantat mig med politisk kommunikation, politiskt ledarskap och sociala mediers betydelse som verktyg i politikers kommunikation.
Det empiriska materialet består av Instagram-inlägg från fem partiordförande. Dessa inlägg har jag analyserat enligt Grusell och Nords (2020) tre kategorier för politiska Instagram-inlägg; professionellt, personligt och privat.
Resultaten visar att politiker publicerar mest sådana inlägg som kan kategoriseras som professionella. Partiordförandena framhävde det professionella genom att publicera bilder med tydligt politiska kontexter. Resultaten visar även att individen, partiordförande, är i centrum för den visuella politiska kommunikationen vilket kan anses vara starkt sammankopplat med den ökade individualiseringen av politik.
Flera inlägg har element som kan anses tillhöra olika kategorier vilket delvis tyder på att politikers professionalitet smälter ihop med det privata. Partiordförandena framhäver även det privata och det personliga för att skifta uppfattningen om politiker mot ett mer mänskligt håll.
Syfte med min pro gradu-avhandling är att förstå om politikers inlägg på Instagram kan kategoriseras som professionella, personliga och privata eller om alla kategorier smälter ihop.
För att besvara frågeställningen har jag i den teoretiska bakgrunden bekantat mig med politisk kommunikation, politiskt ledarskap och sociala mediers betydelse som verktyg i politikers kommunikation.
Det empiriska materialet består av Instagram-inlägg från fem partiordförande. Dessa inlägg har jag analyserat enligt Grusell och Nords (2020) tre kategorier för politiska Instagram-inlägg; professionellt, personligt och privat.
Resultaten visar att politiker publicerar mest sådana inlägg som kan kategoriseras som professionella. Partiordförandena framhävde det professionella genom att publicera bilder med tydligt politiska kontexter. Resultaten visar även att individen, partiordförande, är i centrum för den visuella politiska kommunikationen vilket kan anses vara starkt sammankopplat med den ökade individualiseringen av politik.
Flera inlägg har element som kan anses tillhöra olika kategorier vilket delvis tyder på att politikers professionalitet smälter ihop med det privata. Partiordförandena framhäver även det privata och det personliga för att skifta uppfattningen om politiker mot ett mer mänskligt håll.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [438]