Ergoterapi och AKK : Kartläggning av ergoterapeuters kännedom om alternativa och kompletterande kommunikationssätt
Vanari, Hanna (2023)
Vanari, Hanna
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652711
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652711
Tiivistelmä
Ergoterapi grundar sig på aktivitetsvetenskap där man forskar i faktorer som möjliggör aktivitet och vad människor gör i sitt vardagsliv och hur dessa funktioner påverkar och blir påverkade av hälsa, välbefinnandet och miljön. Målet inom ergoterapin är att främja människans förmåga att klara sig självständigt och delta i vardagsaktiviteter oavsett begränsningar på grund av skada eller sjukdom Det är vanligt att ergoterapeuter inom sitt arbete ofta möter personer med kommunikationssvårigheter och som kommunicerar med hjälp av alternativa och kompletterande kommunikationsmetoder (AKK). I samband med att människors behov av mer effektiv kommunikation, ställer detta höga krav på ergoterapeuter som arbetar tillsammans med personer som använder AKK. Det betyder att ergoterapeuter behöver ha goda kunskaper i användningen av AKK så att dessa klienter får jämlik vård oavsett kommunikationssvårigheter. Både internationell och nationell forskning om ergoterapeuters erfarenheter, kunskap, utbildning och användningen av AKK är knapp. De få studieresultaten som finns tyder ändå på att ergoterapeuter upplever behov av bredare AKK-kunskaper och att deras utbildning inte har förberett dem väl för att bemöta klienter som kommunicerar med hjälp av AKK.
Syftet med denna avhandling var att undersöka finländska ergoterapeuters erfarenheter och upplevda kännedom om AKK och hur AKK används inom deras arbete. Därtill undersöktes hurdan AKK utbildning ergoterapeuter erbjuds och vilka attityder ergoterapeuter har om användningen av AKK i ergoterapin. Data samlades in med ett elektroniskt frågeformulär. Deltagare var 68 ergoterapeuter från Finland.
Resultaten tyder på att ergoterapeuterna känner till olika AKK-sätt men har varierande kännedom om AKK och de flesta upplever att de behövde mera kunskap om ämnet. Resultaten visar ytterligare att AKK-undervisningen inom ergoterapeututbildningen är varierande och kan antas ha brister. Ergoterapeuterna upplever att det borde erbjudas mera AKK-fortbildningar. Resultaten tyder också på att AKK nog anses av ergoterapeuter som en väsentlig del av ergoterapin, men väcker även motstridiga känslor om användningen i terapeutiskt syfte.
Syftet med denna avhandling var att undersöka finländska ergoterapeuters erfarenheter och upplevda kännedom om AKK och hur AKK används inom deras arbete. Därtill undersöktes hurdan AKK utbildning ergoterapeuter erbjuds och vilka attityder ergoterapeuter har om användningen av AKK i ergoterapin. Data samlades in med ett elektroniskt frågeformulär. Deltagare var 68 ergoterapeuter från Finland.
Resultaten tyder på att ergoterapeuterna känner till olika AKK-sätt men har varierande kännedom om AKK och de flesta upplever att de behövde mera kunskap om ämnet. Resultaten visar ytterligare att AKK-undervisningen inom ergoterapeututbildningen är varierande och kan antas ha brister. Ergoterapeuterna upplever att det borde erbjudas mera AKK-fortbildningar. Resultaten tyder också på att AKK nog anses av ergoterapeuter som en väsentlig del av ergoterapin, men väcker även motstridiga känslor om användningen i terapeutiskt syfte.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]