Interpersonal understanding and theory of mind
Gustafsson, Ylva (2014-09-19)
Gustafsson, Ylva
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
19.09.2014
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-749-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-749-5
Kuvaus
En populär idé inom dagens filosofiska och psykologiska forskning om interpersonlig förståelse, är idén att vi använder en kognitiv funktion (eller metod) för att förstå andra människor, en så kallad ”theory of mind” funktion. Denna idé förekommer inom ett brett vetenskapligt fält så som inom evolutionspsykologi, inom teorier om barns utveckling, inom teorier om autism, samt inom emotionsfilosofi och moralfilosofi. Avsikten i denna studie är att se närmare på vissa inflytelserika filosofiska och psykologiska teorier om interpersonlig förståelse, teorier som också har en stark koppling till empirisk forskning. I arbetet hävdar Gustafsson att teorierna ifråga avspeglar vissa klassiska, filosofiskt problematiska, antaganden. Dessa antaganden präglar teorierna ifråga samt påverkar hur de empiriska undersökningarna byggs upp och hur resultat tolkas.
The claim that a “theory of mind”, is a fundamental cognitive capacity that grounds human social life is popular within both modern philosophical and psychological theorising on interpersonal understanding. This claim surfaces in evolutionary psychology, in theories of child development, in theories of autism as well as in philosophy on emotions and in moral philosophy. The aim of this work is to scrutinise certain psychological and philosophical theories on interpersonal understanding that are connected with empirical research. The author argues that the theories as well as the empirical research are often based on problematic philosophical assumptions about interpersonal understanding. The assumptions form the theories and also form how empirical research is built up and how results are interpreted.
The claim that a “theory of mind”, is a fundamental cognitive capacity that grounds human social life is popular within both modern philosophical and psychological theorising on interpersonal understanding. This claim surfaces in evolutionary psychology, in theories of child development, in theories of autism as well as in philosophy on emotions and in moral philosophy. The aim of this work is to scrutinise certain psychological and philosophical theories on interpersonal understanding that are connected with empirical research. The author argues that the theories as well as the empirical research are often based on problematic philosophical assumptions about interpersonal understanding. The assumptions form the theories and also form how empirical research is built up and how results are interpreted.
Kokoelmat
- 611 Filosofia [13]