Simulaattorilennonopettajan pedagoginen johtaminen HW1-tyyppikoulutuksessa
Tähtinen, Arto (2014-03)
Tähtinen, Arto
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
Kadettikurssi 98
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2014
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081832956
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081832956
Tiivistelmä
Ammattitaitoiset lentäjät muodostavat Ilmavoimien tärkeimmän resurssin nykyaikaisen kaluston
ohella. Lentäjien koulutus muodostuu nykypäivänä oikealla lentokoneella lentämisen
ja simulaattorilentämisen yhdistelmästä. Lentokoulutusprosessissa hyödynnetään yhä enemmän
simulaattoreita, sillä ne ovat kustannustehokkaita ja tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia
lentokoulutukselle verrattuna oikealla koneella lentämiseen. Simulaattorilentokoulutus on
tärkeässä osassa lentokoulutusta, simulaattoreiden hyödyntämiseen tehokkaasti tarvitaan
ammattitaitoisia simulaattorilennonopettajia. Tutkielmassa tarkastellaan miten simulaattorilennonopettajat
johtavat HW1-tyyppikoulutuksen simulaattorilentopalvelusta pedagogisen
johtamisen keinoin.
Tutkielman tavoitteena on selvittää valittujen pedagogisen johtamisen työkalujen käyttöä tutkimalla
HW1-tyyppikoulutuksen johtamiseen liittyviä asiakirjoja. Alatutkimusongelman
avulla pyritään vastaamaan mahdollisesti löytyviin kehityskohteisiin simulaattorilentopalveluksen
pedagogisessa johtamisessa. Löydytetyt kehitysideat, tuodaan esille tutkielman johtopäätöksissä
simulaattorilentokoulutuksen sekä työyhteisön johtamisen kehittämiseksi. Simulaattorikoulutus
tulee pitää ajantasaisena ja sen toimintaa kehittää kaikin mahdollisin keinoin.
Pedagogisen johtamisen työkaluilla pyritään helpottamaan tätä kehitystyötä ja siksi niiden
käyttäminen suunnitelmallisesti on tärkeää.
Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jolla tarkasteltiin
olemassa olevaa teoriaa uudessa toimintaympäristössä, simulaattorilentopalveluksessa.
Aineistonhankintamenetelmä pohjautui pääosin Maanpuolustuskorkeakoulun julkaiseman
kirjallisuuden sekä puolustusvoimien ja Patria Aviation Oy:n asiakirjojen tarkasteluun.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pedagogisen johtamisen työkalut ovat osittain
käytössä simulaattorilentopalveluksen johtamisessa, mutta niiden toteuttamista ei ole kirjoitettu
tai määritelty tämän tutkielman teoriaperustan mukaisesti riittävällä tavalla.
Keskeisin johtopäätös on systemaattisen aikataulun hyödyntämisen puuttuminen simulaattorilentopalveluksen
pedagogisessa johtamisessa. Simulaattorilentopalveluksen johtamisessa on
paljon pedagogisen johtamisen työkaluja, mutta niiden toteuttamisesta puuttuu vakituinen aikataulu.
Kyseiseen johtopäätökseen päästiin sisällönanalyysin ja matriisitaulukon tulkitsemisen
kautta. Pedagogisen johtamisen työkalujen käyttö tulisi löytyä toimintaa ohjaavista asiakirjoista
ja niiden toteuttamisajankohdat tulisi olla tarkoin määritellyt ainakin vuositasolla.
ohella. Lentäjien koulutus muodostuu nykypäivänä oikealla lentokoneella lentämisen
ja simulaattorilentämisen yhdistelmästä. Lentokoulutusprosessissa hyödynnetään yhä enemmän
simulaattoreita, sillä ne ovat kustannustehokkaita ja tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia
lentokoulutukselle verrattuna oikealla koneella lentämiseen. Simulaattorilentokoulutus on
tärkeässä osassa lentokoulutusta, simulaattoreiden hyödyntämiseen tehokkaasti tarvitaan
ammattitaitoisia simulaattorilennonopettajia. Tutkielmassa tarkastellaan miten simulaattorilennonopettajat
johtavat HW1-tyyppikoulutuksen simulaattorilentopalvelusta pedagogisen
johtamisen keinoin.
Tutkielman tavoitteena on selvittää valittujen pedagogisen johtamisen työkalujen käyttöä tutkimalla
HW1-tyyppikoulutuksen johtamiseen liittyviä asiakirjoja. Alatutkimusongelman
avulla pyritään vastaamaan mahdollisesti löytyviin kehityskohteisiin simulaattorilentopalveluksen
pedagogisessa johtamisessa. Löydytetyt kehitysideat, tuodaan esille tutkielman johtopäätöksissä
simulaattorilentokoulutuksen sekä työyhteisön johtamisen kehittämiseksi. Simulaattorikoulutus
tulee pitää ajantasaisena ja sen toimintaa kehittää kaikin mahdollisin keinoin.
Pedagogisen johtamisen työkaluilla pyritään helpottamaan tätä kehitystyötä ja siksi niiden
käyttäminen suunnitelmallisesti on tärkeää.
Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jolla tarkasteltiin
olemassa olevaa teoriaa uudessa toimintaympäristössä, simulaattorilentopalveluksessa.
Aineistonhankintamenetelmä pohjautui pääosin Maanpuolustuskorkeakoulun julkaiseman
kirjallisuuden sekä puolustusvoimien ja Patria Aviation Oy:n asiakirjojen tarkasteluun.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pedagogisen johtamisen työkalut ovat osittain
käytössä simulaattorilentopalveluksen johtamisessa, mutta niiden toteuttamista ei ole kirjoitettu
tai määritelty tämän tutkielman teoriaperustan mukaisesti riittävällä tavalla.
Keskeisin johtopäätös on systemaattisen aikataulun hyödyntämisen puuttuminen simulaattorilentopalveluksen
pedagogisessa johtamisessa. Simulaattorilentopalveluksen johtamisessa on
paljon pedagogisen johtamisen työkaluja, mutta niiden toteuttamisesta puuttuu vakituinen aikataulu.
Kyseiseen johtopäätökseen päästiin sisällönanalyysin ja matriisitaulukon tulkitsemisen
kautta. Pedagogisen johtamisen työkalujen käyttö tulisi löytyä toimintaa ohjaavista asiakirjoista
ja niiden toteuttamisajankohdat tulisi olla tarkoin määritellyt ainakin vuositasolla.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2404]