Viidennen sukupolven hävittäjien häiveteknologia
Lindberg, Henri (2014-03)
Lindberg, Henri
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotatekniikka
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
Kadettikurssi 98
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2014
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081332813
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081332813
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää viidennen sukupolven hävittäjien
häiveteknologian toteutusratkaisuja. On käsitelty miksi häiveteknologiaa tarvitaan sekä
vertailtu miten häiveteknologia toteutetaan viidennen sukupolven hävittäjissä. Suomen
ilmavoimien päähävittäjäkalusto F/A-18 Hornet edustaa neljättä sukupolvea ja saavuttaa
elinkaarensa lopun 2020-luvun lopussa, joten seuraajasta on lähivuosina tehtävä päätös. On siis
mahdollista, että seuraajaksi hankitaan jokin viidennen sukupolven hävittäjä häiveteknologialla
varustettuna.
Viidennen sukupolven hävittäjiä kehitellään ainakin Yhdysvalloissa, Venäjällä, Kiinassa,
Intiassa ja Japanissa, mutta tässä tutkielmassa on vertailtu vain Yhdysvaltojen, Venäjän ja
Kiinan viidennen sukupolven hävittäjiä. Yhdysvalloilla on tällä hetkellä ainut
operaatiokäytössä oleva viidennen sukupolven hävittäjä, Lockheed Martin F-22 Raptor.
Raptorin lisäksi Yhdysvalloilla on kehitysvaiheessa oleva Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Venäjällä on myös kehitysvaiheessa oleva Suhoi PAK FA samoin kuin Kiinalla on Chengdu
J-20. Nämä kolme kehitysvaiheessa olevaa viidennen sukupolven hävittäjää on tarkoitus ottaa
palveluskäyttöön ennen 2020-lukua.
Tutkielman päätutkimuskysymys on, miten häiveteknologia toteutetaan viidennen sukupolven
hävittäjissä. Lisäksi tutkielmassa on kaksi alakysymystä. Nämä ovat seuraavat: Miksi
häiveteknologiaa tarvitaan? Miten häiveteknologian toteutus eroaa viidennen sukupolven
hävittäjissä? Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista kirjallisuustutkimusta ja
vertailua julkisista lähteistä.
Häiveteknologia ei ole mikään uusi innovaatio. Teknologiaa on kehitelty aina 1940-luvulta asti
ja yksi tunnetuimmista häivepommikoneista, Lockheed Martinin F-117 Nighthawk, on jo
poistunut palvelukäytöstä. Tuolloin häiveominaisuuksien ylläpito ja huolto aiheuttivat
merkittäviä kustannuksia tutkasignaalia absorboivien maalien ja materiaalien takia. Viidennen
sukupolven hävittäjissä on pyritty vähentämään näiden maalien ja materiaalien käyttöä, jotta
käyttökustannukset saataisiin pienennettyä. On panostettu enemmän hävittäjien muodon
antamaan suojaan tutkasignaalia vastaan maalien ja materiaalien sijaan. Tämä on nykyaikana
mahdollista kehittyneiden tietokoneiden avulla, jotka pystyvät laskemaan optimaalisen muodon
hävittäjälle sekä häive- että aerodynaamisten ominaisuuksien kannalta. Tutkasignaalia
absorboivia maaleja ja materiaaleja on kuitenkin pakko käyttää erilaisten luukkujen ympärillä
sekä muissa reunoissa, joissa muodolla ei saada riittävää vaikutusta.
häiveteknologian toteutusratkaisuja. On käsitelty miksi häiveteknologiaa tarvitaan sekä
vertailtu miten häiveteknologia toteutetaan viidennen sukupolven hävittäjissä. Suomen
ilmavoimien päähävittäjäkalusto F/A-18 Hornet edustaa neljättä sukupolvea ja saavuttaa
elinkaarensa lopun 2020-luvun lopussa, joten seuraajasta on lähivuosina tehtävä päätös. On siis
mahdollista, että seuraajaksi hankitaan jokin viidennen sukupolven hävittäjä häiveteknologialla
varustettuna.
Viidennen sukupolven hävittäjiä kehitellään ainakin Yhdysvalloissa, Venäjällä, Kiinassa,
Intiassa ja Japanissa, mutta tässä tutkielmassa on vertailtu vain Yhdysvaltojen, Venäjän ja
Kiinan viidennen sukupolven hävittäjiä. Yhdysvalloilla on tällä hetkellä ainut
operaatiokäytössä oleva viidennen sukupolven hävittäjä, Lockheed Martin F-22 Raptor.
Raptorin lisäksi Yhdysvalloilla on kehitysvaiheessa oleva Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Venäjällä on myös kehitysvaiheessa oleva Suhoi PAK FA samoin kuin Kiinalla on Chengdu
J-20. Nämä kolme kehitysvaiheessa olevaa viidennen sukupolven hävittäjää on tarkoitus ottaa
palveluskäyttöön ennen 2020-lukua.
Tutkielman päätutkimuskysymys on, miten häiveteknologia toteutetaan viidennen sukupolven
hävittäjissä. Lisäksi tutkielmassa on kaksi alakysymystä. Nämä ovat seuraavat: Miksi
häiveteknologiaa tarvitaan? Miten häiveteknologian toteutus eroaa viidennen sukupolven
hävittäjissä? Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista kirjallisuustutkimusta ja
vertailua julkisista lähteistä.
Häiveteknologia ei ole mikään uusi innovaatio. Teknologiaa on kehitelty aina 1940-luvulta asti
ja yksi tunnetuimmista häivepommikoneista, Lockheed Martinin F-117 Nighthawk, on jo
poistunut palvelukäytöstä. Tuolloin häiveominaisuuksien ylläpito ja huolto aiheuttivat
merkittäviä kustannuksia tutkasignaalia absorboivien maalien ja materiaalien takia. Viidennen
sukupolven hävittäjissä on pyritty vähentämään näiden maalien ja materiaalien käyttöä, jotta
käyttökustannukset saataisiin pienennettyä. On panostettu enemmän hävittäjien muodon
antamaan suojaan tutkasignaalia vastaan maalien ja materiaalien sijaan. Tämä on nykyaikana
mahdollista kehittyneiden tietokoneiden avulla, jotka pystyvät laskemaan optimaalisen muodon
hävittäjälle sekä häive- että aerodynaamisten ominaisuuksien kannalta. Tutkasignaalia
absorboivia maaleja ja materiaaleja on kuitenkin pakko käyttää erilaisten luukkujen ympärillä
sekä muissa reunoissa, joissa muodolla ei saada riittävää vaikutusta.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2404]