Verkko-opetus : ratkaisu reserviläisten orientointiin kertausharjoituksessa
Matilainen, Henrik (2014-04)
Matilainen, Henrik
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 66
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2014
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014062729565
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014062729565
Tiivistelmä
Sotilaspedagogiikan tutkimuksella kehitetään menetelmiä, keinoja ja välineitä, joilla pyritään
edistämään yksilöiden oppimista ja kasvua. Tutkimuksessa Puolustusvoimien verkko-opetusta
lähestytään orientaation näkökulmasta. Kohteena ovat reserviläiset ja heille asetetut
osaamisvaatimukset. Tutkimuksen tavoitteena on tukea Puolustusvoimien
kouluttajahenkilöstön verkkopedagogista osaamista.
Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä on, miten verkko-opetuksella voidaan tukea reserviläisjohtajia
heidän orientoituessaan kertausharjoitukseen. Ensimmäisenä alatutkimuskysymyksenä
on, mitkä ovat reserviläisjohtajan valmiudet ja resurssit osallistua verkkoopetukseen
sekä odotukset sen suhteen. Toisena alatutkimuskysymyksenä on, miten verkkoa
on mahdollista hyödyntää reserviläisten harjaannuttamisessa. Kolmantena alatutkimuskysymyksenä
on, millaisessa osaamisessa reserviläisjohtaja kokee puutteita kertausharjoituksessa.
Tutkimuksen teoreettisena aineistona käytettiin Yrjö Engeströmin orientaatiomallia. Verkkoopetuksen
lähdeaineistona käytettiin suomalaisten asiantuntijoiden kirjoittamaa verkkokirjallisuutta.
Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Aineiston analysointi tehtiin Amedeo
Giorgin fenomenologisella metodilla.
Reserviläisten kokemat haasteet harjoituksessa liittyvät keskeisesti heille asetettaviin suoritusja
osaamisvaatimuksiin; etenkin johtamiseen ja kouluttamistaitoon. Verkkooppimisympäristön
avulla voidaan tukea reserviläisiä esimerkiksi jakamalla heille
videomateriaalia esimerkkisuorituksista tai teoriamateriaalia toimintaan liittyvistä perusteista.
Heillä on riittävät tietotekniset valmiudet verkko-opetukseen osallistumiseksi. Resurssien
osalta heillä ei kaikilla ole tarvittavia ohjelmistoja käytössään, mutta muut käytössä olevat
resurssit tukevat verkko-opetukseen osallistumista, mikä tukee muun muassa reaaliaikaisten
työkalujen käyttöä vuorovaikutuksessa. He ovat halukkaita osallistumaan verkko-opetukseen
niin ennen kuin jälkeen kertausharjoituksen. Reserviläiset kykenevät asettamaan selkeitä ja
perusteltuja vaatimuksia sekä odotuksia laadukkaalle verkko-opetukselle. Puolustusvoiminen
verkko-oppimisympäristö ja verkkotyökalut eivät rajoita verkko-opetuksen toteuttamista.
Verkko-opetuksessa tulee huomioida opetettavien asioiden ja Puolustusvoimien erityispiirteet
operaatioturvallisuuden osalta, minkä takia kaikkia asioita ei verkossa voida käsitellä.
Verkko-opetuksella voidaan lisätä kertausharjoitukseen sitoutumista ja harjoitukseen
osallistuvien ryhmäytymistä. Orientoivan verkko-opetuksen avulla voidaan syventää
käsiteltävien asioiden oppimista ja parantaa oppimistuloksia harjoituksen aikana. Verkkoopetuksella
voidaan lyhentää reserviläisten valmistavaan ja erikoulutukseen käytettävää aikaa.
Puolustusvoimissa on kehitettävä verkkopedagogiikkaan liittyen kouluttajahenkilöstön
osaamista, kertausharjoitusprosessia ja -ohjeistusta. Tulosten perusteella verkko-opetus on
erittäin tarkoituksenmukainen ratkaisu reserviläisten valmentamiseksi.
edistämään yksilöiden oppimista ja kasvua. Tutkimuksessa Puolustusvoimien verkko-opetusta
lähestytään orientaation näkökulmasta. Kohteena ovat reserviläiset ja heille asetetut
osaamisvaatimukset. Tutkimuksen tavoitteena on tukea Puolustusvoimien
kouluttajahenkilöstön verkkopedagogista osaamista.
Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä on, miten verkko-opetuksella voidaan tukea reserviläisjohtajia
heidän orientoituessaan kertausharjoitukseen. Ensimmäisenä alatutkimuskysymyksenä
on, mitkä ovat reserviläisjohtajan valmiudet ja resurssit osallistua verkkoopetukseen
sekä odotukset sen suhteen. Toisena alatutkimuskysymyksenä on, miten verkkoa
on mahdollista hyödyntää reserviläisten harjaannuttamisessa. Kolmantena alatutkimuskysymyksenä
on, millaisessa osaamisessa reserviläisjohtaja kokee puutteita kertausharjoituksessa.
Tutkimuksen teoreettisena aineistona käytettiin Yrjö Engeströmin orientaatiomallia. Verkkoopetuksen
lähdeaineistona käytettiin suomalaisten asiantuntijoiden kirjoittamaa verkkokirjallisuutta.
Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Aineiston analysointi tehtiin Amedeo
Giorgin fenomenologisella metodilla.
Reserviläisten kokemat haasteet harjoituksessa liittyvät keskeisesti heille asetettaviin suoritusja
osaamisvaatimuksiin; etenkin johtamiseen ja kouluttamistaitoon. Verkkooppimisympäristön
avulla voidaan tukea reserviläisiä esimerkiksi jakamalla heille
videomateriaalia esimerkkisuorituksista tai teoriamateriaalia toimintaan liittyvistä perusteista.
Heillä on riittävät tietotekniset valmiudet verkko-opetukseen osallistumiseksi. Resurssien
osalta heillä ei kaikilla ole tarvittavia ohjelmistoja käytössään, mutta muut käytössä olevat
resurssit tukevat verkko-opetukseen osallistumista, mikä tukee muun muassa reaaliaikaisten
työkalujen käyttöä vuorovaikutuksessa. He ovat halukkaita osallistumaan verkko-opetukseen
niin ennen kuin jälkeen kertausharjoituksen. Reserviläiset kykenevät asettamaan selkeitä ja
perusteltuja vaatimuksia sekä odotuksia laadukkaalle verkko-opetukselle. Puolustusvoiminen
verkko-oppimisympäristö ja verkkotyökalut eivät rajoita verkko-opetuksen toteuttamista.
Verkko-opetuksessa tulee huomioida opetettavien asioiden ja Puolustusvoimien erityispiirteet
operaatioturvallisuuden osalta, minkä takia kaikkia asioita ei verkossa voida käsitellä.
Verkko-opetuksella voidaan lisätä kertausharjoitukseen sitoutumista ja harjoitukseen
osallistuvien ryhmäytymistä. Orientoivan verkko-opetuksen avulla voidaan syventää
käsiteltävien asioiden oppimista ja parantaa oppimistuloksia harjoituksen aikana. Verkkoopetuksella
voidaan lyhentää reserviläisten valmistavaan ja erikoulutukseen käytettävää aikaa.
Puolustusvoimissa on kehitettävä verkkopedagogiikkaan liittyen kouluttajahenkilöstön
osaamista, kertausharjoitusprosessia ja -ohjeistusta. Tulosten perusteella verkko-opetus on
erittäin tarkoituksenmukainen ratkaisu reserviläisten valmentamiseksi.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2261]