Puolustusvoimien prosessityö prosessijohtamisen näkökulmasta
Hartikainen, Riku (2014-04)
Hartikainen, Riku
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 66
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2014
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014062729547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014062729547
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten prosessijohtamista sovelletaan puolustusvoimien
prosessityössä. Tutkimuksen osatavoitteina oli selvittää, mitä prosessijohtaminen on
ja miksi sitä käytetään, miten puolustusvoimien prosessityö on ohjeistettu, toteutettu ja miksi
sitä käytetään. Tutkimus on johtamisen alaan kuuluva ja sijoittuu asioiden johtamisen ja organisaatiorakenteen
osa-alueisiin. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen kartoittava tutkimus.
Tutkimuksessa käytettiin kuvailevaa ja analysoivaa aineistolähtöistä tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelminä
käytettiin kirjallisuuslähteitä ja haastatteluja.
Tutkimuksen perusteella prosessijohtaminen on asiakaslähtöinen johtamisoppi, jossa organisoidutaan
ja toimintaa johdetaan koko organisaation läpi leikkaavien toimintoketjujen avulla.
Prosessijohtamisella tavoitellaan entistä parempaa asiakkaan tarpeisiin vastaamista, tehokkuutta,
parempaa tiedonkulkua, laatua ja pyritään vähentämään organisaation sisäistä valtakamppailua
ja byrokratiaa. Puolustusvoimien prosessityö on ohjeistettu Puolustusvoimien
prosessikäsikirjassa, joka on vuodelta 2003. Prosessien käyttöä sivutaan useissa asiakirjoissa,
mutta kattavaa, päivitettyä ohjeistusta ei ole. Tutkimuksen perusteella suoranaista prosessijohtamista
ei käytetä puolustusvoimissa. On myös tehty strateginen päätös, että varsinaiseen
prosessijohtamiseen ei siirrytä. Toiminta on organisoitu, tehtävät ja resurssit jaetaan toiminnallisesti
ja päätökset tehdään linjaorganisaatiossa. Kuitenkin puolustusvoimien prosessityö
muistuttaa käytännössä täysin prosessijohtamista, sillä molempien tavoitteet ja keinot ovat
samankaltaisia. Prosessityöllä tavoitellaan tehokkuutta, laatua ja yhteisiä toimintamalleja ja
pyritään vähentämään organisaation sisäisiä toiminnallisia esteitä. Puolustusvoimien organisoitumismalli
muistuttaa tulosyksikköorganisaatiomallia. Siinä pohjalla on toiminnallinen
organisaatio, mutta myös prosessijohtamisen hyviä puolia pyritään hyödyntämään.
prosessityössä. Tutkimuksen osatavoitteina oli selvittää, mitä prosessijohtaminen on
ja miksi sitä käytetään, miten puolustusvoimien prosessityö on ohjeistettu, toteutettu ja miksi
sitä käytetään. Tutkimus on johtamisen alaan kuuluva ja sijoittuu asioiden johtamisen ja organisaatiorakenteen
osa-alueisiin. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen kartoittava tutkimus.
Tutkimuksessa käytettiin kuvailevaa ja analysoivaa aineistolähtöistä tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelminä
käytettiin kirjallisuuslähteitä ja haastatteluja.
Tutkimuksen perusteella prosessijohtaminen on asiakaslähtöinen johtamisoppi, jossa organisoidutaan
ja toimintaa johdetaan koko organisaation läpi leikkaavien toimintoketjujen avulla.
Prosessijohtamisella tavoitellaan entistä parempaa asiakkaan tarpeisiin vastaamista, tehokkuutta,
parempaa tiedonkulkua, laatua ja pyritään vähentämään organisaation sisäistä valtakamppailua
ja byrokratiaa. Puolustusvoimien prosessityö on ohjeistettu Puolustusvoimien
prosessikäsikirjassa, joka on vuodelta 2003. Prosessien käyttöä sivutaan useissa asiakirjoissa,
mutta kattavaa, päivitettyä ohjeistusta ei ole. Tutkimuksen perusteella suoranaista prosessijohtamista
ei käytetä puolustusvoimissa. On myös tehty strateginen päätös, että varsinaiseen
prosessijohtamiseen ei siirrytä. Toiminta on organisoitu, tehtävät ja resurssit jaetaan toiminnallisesti
ja päätökset tehdään linjaorganisaatiossa. Kuitenkin puolustusvoimien prosessityö
muistuttaa käytännössä täysin prosessijohtamista, sillä molempien tavoitteet ja keinot ovat
samankaltaisia. Prosessityöllä tavoitellaan tehokkuutta, laatua ja yhteisiä toimintamalleja ja
pyritään vähentämään organisaation sisäisiä toiminnallisia esteitä. Puolustusvoimien organisoitumismalli
muistuttaa tulosyksikköorganisaatiomallia. Siinä pohjalla on toiminnallinen
organisaatio, mutta myös prosessijohtamisen hyviä puolia pyritään hyödyntämään.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2310]