Pakko voi olla myös mahdollisuus : ilmavoimien erikoisjoukkojen etupainotteinen rekrytointi
Niinimäki, Suvi (2009-03)
Niinimäki, Suvi
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 92
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2009
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061329229
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061329229
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään Ilmavoimien erikoisjoukkojen rekrytoinnin ja markkinoinnin
nykytilaa eli rekrytoinnin tehokkuutta Ilmavoimissa. Tutkimuksessa verrataan rekrytointiprosessia
kirjallisiin ja teoreettisiin malleihin ja tämän osalta pohditaan, miten Ilmavoimat voisi
kehittää erikoisjoukkojensa markkinointia. Tutkimuksessa myös verrataan Ilmavoimien rekrytointia
Poliisiammattikorkeakoulun vastaavaan ja etsitään kehitysehdotuksia myös tätä kautta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys työlle on luotu keräämällä tietoa rekrytointia sekä markkinointia
käsittelevästä kirjallisuudesta. Lähteinä on käytetty myös asiantuntijahaastatteluja,
joissa haastattelulähteinä on käytetty niin Ilmavoimien kuin Poliisinkin ammattilaisia. Käytännön
osuus työlle on luotu kvalitatiivisena haastatteluna, jossa on haastateltu saapumiserän
II/08 Ilmasotakoulun sekä Ilmavoimien teknillisen koulun varusmiehiä. Haastattelut ovat
muodoltaan puolistrukturoituja ryhmähaastatteluja ja niiden tuloksia on analysoitu fenomenografialla.
Haastateltavat edustavat lentoreserviupseerikurssia, lentoteknillistä aliupseerikurssia
sekä johtamisjärjestelmäalan varusmiehiä.
Tutkimuksessa selvisi, että potentiaalisen hakijan hakupäätökseen vaikuttavin tekijä on läheisen
esimerkki tai kannustus eikä niinkään mediassa tapahtuva markkinointi. Tutkimuksessa
selvisi myös, että Ilmavoimien rekrytointi ei ole täysin koordinoitua tällä hetkellä. Näiden havaintojen
pohjalta tutkimuksen luvussa 6 on esitetty kehitysehdotuksia rekrytoinnille. Kehitysehdotuksissa
ehdotetaan muun muassa Ilmavoimien rekrytointistrategian luomista, jonka
avulla rekrytoinnista saataisiin suunnitelmallisempaa ja tehokkaampaa.
nykytilaa eli rekrytoinnin tehokkuutta Ilmavoimissa. Tutkimuksessa verrataan rekrytointiprosessia
kirjallisiin ja teoreettisiin malleihin ja tämän osalta pohditaan, miten Ilmavoimat voisi
kehittää erikoisjoukkojensa markkinointia. Tutkimuksessa myös verrataan Ilmavoimien rekrytointia
Poliisiammattikorkeakoulun vastaavaan ja etsitään kehitysehdotuksia myös tätä kautta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys työlle on luotu keräämällä tietoa rekrytointia sekä markkinointia
käsittelevästä kirjallisuudesta. Lähteinä on käytetty myös asiantuntijahaastatteluja,
joissa haastattelulähteinä on käytetty niin Ilmavoimien kuin Poliisinkin ammattilaisia. Käytännön
osuus työlle on luotu kvalitatiivisena haastatteluna, jossa on haastateltu saapumiserän
II/08 Ilmasotakoulun sekä Ilmavoimien teknillisen koulun varusmiehiä. Haastattelut ovat
muodoltaan puolistrukturoituja ryhmähaastatteluja ja niiden tuloksia on analysoitu fenomenografialla.
Haastateltavat edustavat lentoreserviupseerikurssia, lentoteknillistä aliupseerikurssia
sekä johtamisjärjestelmäalan varusmiehiä.
Tutkimuksessa selvisi, että potentiaalisen hakijan hakupäätökseen vaikuttavin tekijä on läheisen
esimerkki tai kannustus eikä niinkään mediassa tapahtuva markkinointi. Tutkimuksessa
selvisi myös, että Ilmavoimien rekrytointi ei ole täysin koordinoitua tällä hetkellä. Näiden havaintojen
pohjalta tutkimuksen luvussa 6 on esitetty kehitysehdotuksia rekrytoinnille. Kehitysehdotuksissa
ehdotetaan muun muassa Ilmavoimien rekrytointistrategian luomista, jonka
avulla rekrytoinnista saataisiin suunnitelmallisempaa ja tehokkaampaa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2403]