Johtamiskäyttäytymisen arviointijärjestelmän validiteetti
Laine, Anna-Lotta (2009-03)
Laine, Anna-Lotta
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 92
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2009
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061026398
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061026398
Tiivistelmä
Korkeakoulu-uudistuksen myötä on aika tarkastella myös arviointijärjestelmiä kriittisesti.
Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia Maanpuolustuskorkeakoulussa käytettävän
johtamiskäyttäytymisen arviointijärjestelmän validiteettia. Ovatko arvioinnit objektiivisia?
Entä miten arvioinnissa toteutuu sukupuolten välinen tasa-arvo? Käsittelen
tutkimustyössäni kadettien johtamiskäyttäytymisen numeerista arviointia. Johtamiskäyttäytymistä
arvioivat numeerisesti niin vertaiset kuin esimieskin. Olen tiivistänyt
tutkimuskysymykseni seuraavasti: ”Kadettien loppuarvostelusta yhden kolmasosan
muodostaa johtamiskäyttäytymisen numeerinen arviointi – Mistä muodostuu
arviointijärjestelmän validiteetti?”
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu arviointia käsittelevistä väitöskirjoista sekä johtamiskäyttäytymisen
arviointia koskevista tutkimuksista. Tutkimuksen empiirinen osio
koostuu asiantuntijahaastatteluista sekä vuosina 2004-2008 valmistuneiden sotatieteiden
kandidaattien ja maisterien arvioinneista.
Johtopäätöksissä todetaan, että arviointijärjestelmä validiteetissa on puutteita. Arviointijärjestelmä
ei täytä kriteeriperusteisen arvioinnin vaatimuksia, mikä antaa arvioitsijalle
mahdollisuuden määritellä arviointiasteikon itse. Tämä aiheuttaa asteikon
horjumisen eri arvioitsijoilla ja arviointi perustuu pitkälti mielikuviin. Lisäksi arviointijärjestelmä
heikentää naisten sijoittumista kurssilla tutkittavan joukon (n=831) jokaisessa
ryhmässä eli jokaisella valmistuneella kadettikurssilla vuosina 2004-2008.
Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia Maanpuolustuskorkeakoulussa käytettävän
johtamiskäyttäytymisen arviointijärjestelmän validiteettia. Ovatko arvioinnit objektiivisia?
Entä miten arvioinnissa toteutuu sukupuolten välinen tasa-arvo? Käsittelen
tutkimustyössäni kadettien johtamiskäyttäytymisen numeerista arviointia. Johtamiskäyttäytymistä
arvioivat numeerisesti niin vertaiset kuin esimieskin. Olen tiivistänyt
tutkimuskysymykseni seuraavasti: ”Kadettien loppuarvostelusta yhden kolmasosan
muodostaa johtamiskäyttäytymisen numeerinen arviointi – Mistä muodostuu
arviointijärjestelmän validiteetti?”
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu arviointia käsittelevistä väitöskirjoista sekä johtamiskäyttäytymisen
arviointia koskevista tutkimuksista. Tutkimuksen empiirinen osio
koostuu asiantuntijahaastatteluista sekä vuosina 2004-2008 valmistuneiden sotatieteiden
kandidaattien ja maisterien arvioinneista.
Johtopäätöksissä todetaan, että arviointijärjestelmä validiteetissa on puutteita. Arviointijärjestelmä
ei täytä kriteeriperusteisen arvioinnin vaatimuksia, mikä antaa arvioitsijalle
mahdollisuuden määritellä arviointiasteikon itse. Tämä aiheuttaa asteikon
horjumisen eri arvioitsijoilla ja arviointi perustuu pitkälti mielikuviin. Lisäksi arviointijärjestelmä
heikentää naisten sijoittumista kurssilla tutkittavan joukon (n=831) jokaisessa
ryhmässä eli jokaisella valmistuneella kadettikurssilla vuosina 2004-2008.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2404]