Lentokaluston merkitys lentäjän työmotivaatiossa
Kärnä, Pekka (2009-03)
Kärnä, Pekka
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 92
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2009
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061026381
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061026381
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, mikä on lentokaluston merkitys lentäjän
työmotivaatiossa. Lisäksi tutkittiin, mikä on lentokaluston ja työmotivaation suhde
sekä mitkä lentokoneen aiheuttamat tekijät vaikuttavat lentäjän työmotivaatioon.
Tutkimus toteutettiin selittävänä kvantitatiivisena survey-tutkimuksena.
Kohderyhmänä olivat aktiivisessa lentopalveluksessa olevat Ilmavoimien ohjaajat.
Aineiston keruuseen käytettiin lomakekyselyitä, jotka suoritettiin tammikuussa 2009.
Kyselyyn vastasi 74 lentäjää, mikä on varsin kohtuullinen määrä kohderyhmästä.
Tilastollinen analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmalla, ja testimenetelmänä käytettiin
Kruskallin-Wallisin testiä. Avoimien vastauksien analysoinnissa käytettiin
teemoittamista.
Tutkimuksessa ilmeni, että lentokalusto vaikuttaa Ilmavoimien ohjaajien
työmotivaatioon pääsääntöisesti positiivisesti. PC- ja RG-kaluston ohjaajat olivat sitä
mieltä, että heidän operoimansa konetyypin vaikutus työmotivaatioon on
negatiivinen. Myös Hornet-ohjaajat vertasivat useissa avoimissa vastauksissaan
Hawkia ja Hornetia todeten, että Hornetilla on Hawkia motivoivampaa lentää.
työmotivaatiossa. Lisäksi tutkittiin, mikä on lentokaluston ja työmotivaation suhde
sekä mitkä lentokoneen aiheuttamat tekijät vaikuttavat lentäjän työmotivaatioon.
Tutkimus toteutettiin selittävänä kvantitatiivisena survey-tutkimuksena.
Kohderyhmänä olivat aktiivisessa lentopalveluksessa olevat Ilmavoimien ohjaajat.
Aineiston keruuseen käytettiin lomakekyselyitä, jotka suoritettiin tammikuussa 2009.
Kyselyyn vastasi 74 lentäjää, mikä on varsin kohtuullinen määrä kohderyhmästä.
Tilastollinen analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmalla, ja testimenetelmänä käytettiin
Kruskallin-Wallisin testiä. Avoimien vastauksien analysoinnissa käytettiin
teemoittamista.
Tutkimuksessa ilmeni, että lentokalusto vaikuttaa Ilmavoimien ohjaajien
työmotivaatioon pääsääntöisesti positiivisesti. PC- ja RG-kaluston ohjaajat olivat sitä
mieltä, että heidän operoimansa konetyypin vaikutus työmotivaatioon on
negatiivinen. Myös Hornet-ohjaajat vertasivat useissa avoimissa vastauksissaan
Hawkia ja Hornetia todeten, että Hornetilla on Hawkia motivoivampaa lentää.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2404]