Sotilasrikosten esitutkinnan opetuksen haasteet ja kehittäminen kadettien oikeudenhoidon koulutuksessa
Kynsijärvi, Vesa (2009-03)
Kynsijärvi, Vesa
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 92
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2009
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061026376
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061026376
Tiivistelmä
Hallituksen esityksessä (HE 100 / 2000) Eduskunnalle laeiksi sotilasoikeudenkäyntilain,
yleisistä syyttäjistä annetun lain 9 §:n ja kurinpitolain todetaan, että puolustusvoimien
esitutkinnan taso on ollut vaihteleva ja usein vaatimaton.
Eduskunnan oikeusasiamies on usein todennut esitutkinnan tason puolustusvoimissa varsin
vaatimattomaksi (mm EOA 512/4/90). Tarkastuksissa on usein kiinnitetty huomiota myös
sotilasrikosten esitutkinnoissa tapahtuneisiin puutteisiin ja laiminlyönteihin.
Lisäksi puolustusvoimien esitutkintojen laatuun ja oikeudesta itsenäiseen esitutkintaan,
pakkokeinojen käyttöön ja seuraamuksen määräämiseen on keskusteltu julkisuudessa eri
tiedotusvälineissä.
Tutkielman aihe on: Sotilasrikosten esitutkinnan opetuksen haasteet ja kehittäminen
kadettien oikeudenhoidon koulutuksessa.
Tutkimusongelmana on: Miten kadeteille annettavaa esitukintakoulutusta tulisi kehittää?
Tutkimusmenetelmänä on käytetty pääosin dokumenttianalyysiä täydennettynä kyselyllä
esitutkinnan opetustilaisuuteen osallistuneille puolustusvoimien kantahenkilökuntaan
kuuluville opiskelijoille, sekä uusimuotoisen upseerikoulutuksen mukaiselle 93.
kadettikurssille.
Tutkimusaineistona ovat julkiset asiakirjat, opintomateriaalit ja kysely. Perusteena on luoda
yleiskuva puolustusvoimien joukko-osastoissa suoritettavien esitutkintojen tasosta
tutkijoiden ja kurinpitoesimiesten näkökulmasta. Tutkimusta lähestytään johtamisen
näkökulmasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että puolustusvoimissa annettava esitutkintakoulutus kadettien
oikeudenhoidon opetuksessa on tyydyttävällä tasolla. Perusteet osataan mutta varsinkin
vaativimpien esitutkintojen osalta on selviä puutteita. Koulutuksen tuntimääriä, opetuksen
sisältöä ja ajankohtaa tulisi tarkastella kriittisesti. Lisäksi jo virassa olevien sotilaiden
esitutkintakoulutusta tulisi lisätä, sekä yhteistyötä koulutuksen osalta muiden viranomaisten
kanssa tulisi harkita resurssien puitteissa.
yleisistä syyttäjistä annetun lain 9 §:n ja kurinpitolain todetaan, että puolustusvoimien
esitutkinnan taso on ollut vaihteleva ja usein vaatimaton.
Eduskunnan oikeusasiamies on usein todennut esitutkinnan tason puolustusvoimissa varsin
vaatimattomaksi (mm EOA 512/4/90). Tarkastuksissa on usein kiinnitetty huomiota myös
sotilasrikosten esitutkinnoissa tapahtuneisiin puutteisiin ja laiminlyönteihin.
Lisäksi puolustusvoimien esitutkintojen laatuun ja oikeudesta itsenäiseen esitutkintaan,
pakkokeinojen käyttöön ja seuraamuksen määräämiseen on keskusteltu julkisuudessa eri
tiedotusvälineissä.
Tutkielman aihe on: Sotilasrikosten esitutkinnan opetuksen haasteet ja kehittäminen
kadettien oikeudenhoidon koulutuksessa.
Tutkimusongelmana on: Miten kadeteille annettavaa esitukintakoulutusta tulisi kehittää?
Tutkimusmenetelmänä on käytetty pääosin dokumenttianalyysiä täydennettynä kyselyllä
esitutkinnan opetustilaisuuteen osallistuneille puolustusvoimien kantahenkilökuntaan
kuuluville opiskelijoille, sekä uusimuotoisen upseerikoulutuksen mukaiselle 93.
kadettikurssille.
Tutkimusaineistona ovat julkiset asiakirjat, opintomateriaalit ja kysely. Perusteena on luoda
yleiskuva puolustusvoimien joukko-osastoissa suoritettavien esitutkintojen tasosta
tutkijoiden ja kurinpitoesimiesten näkökulmasta. Tutkimusta lähestytään johtamisen
näkökulmasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että puolustusvoimissa annettava esitutkintakoulutus kadettien
oikeudenhoidon opetuksessa on tyydyttävällä tasolla. Perusteet osataan mutta varsinkin
vaativimpien esitutkintojen osalta on selviä puutteita. Koulutuksen tuntimääriä, opetuksen
sisältöä ja ajankohtaa tulisi tarkastella kriittisesti. Lisäksi jo virassa olevien sotilaiden
esitutkintakoulutusta tulisi lisätä, sekä yhteistyötä koulutuksen osalta muiden viranomaisten
kanssa tulisi harkita resurssien puitteissa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2261]