Kriisinhallinta ja Suomen sotilaallinen uskottavuus
Haavisto, Eerika (2009)
Haavisto, Eerika
Strategian laitos
Strategia
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 92
Maanpuolustuskorkeakoulu
2009
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014060526306
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014060526306
Tiivistelmä
Suomen turvallisuuspolitiikka on ollut jatkuvassa muutoksessa kylmän sodan päättymisen
jälkeen. Kriisinhallinta on kohonnut puolustuspolitiikan sektorilla yhä keskeisemmäksi,
mutta puolustuspoliittisia ratkaisuja perustellaan edelleen kansallisen puolustuksen tarpeilla
ja sotilaallisella uskottavuudella. Tämän tutkimuksen pääongelmana on selvittää, miten
Suomen sotilaallinen uskottavuus määrittyy läntisen sodan kuvan viitekehyksessä. Tähän
haetaan vastausta kahdella alakysymyksellä. Ensimmäinen niistä selvittää läntisen sodan
kuvan mukaista käsitystä sotilaallisesta uskottavuudesta. Toinen selvittää, miksi Suomi
osallistuu aktiivisesti kriisinhallintaan.
Sotilaallinen uskottavuus on Suomessa melko vähän tutkittu aihealue. Uskottavuus on vuorovaikutusta,
jossa kyse on tulkinnoista. Tässä tutkimuksessa selvitetään, mitä sisältyy sotilaalliseen
uskottavuuteen länsimaiden, pääasiassa EU:n ja NATO:n jäsenmaiden, näkökulmasta.
Uskottavuus määrittyy sodankuvan kautta ja tässä tutkimuksessa keskitytään läntiseen
sodan kuvaan. Tutkimuksessa käytetään pohjana konstruktivistista yhteiskuntafilosofiaa,
ja aineisto on valittu ja sitä käsitellään teoriasidonnaisen sisällönanalyysin kautta.
Tutkimuksen teorialuvussa tarkennetaan tutkimuksen pohjana käytettyä maailmankuvaa ja
yhteiskuntafilosofiaa. Tutkimuksen kolmessa asialuvussa käsitellään sotilaallista uskottavuutta,
sotilaallista kriisinhallintaa ja Suomen osallistumista kriisinhallintaan 2000-luvulla.
Käsitteet uskottavuus ja kriisinhallinta määritellään kyseisissä luvuissa.
Sodankuva on jatkuva prosessi, joka rakentuu sen mukaan, miten sen vaikutuspiirissä olevat
sitä muokkaavat. Läntisen sodankuvan mukainen asevoiman käytön muutos on suunnannut
länsimaiden sotilaallisen voiman kehitystä kylmän sodan jälkeen. Osa vanhoista uhkakuvista
on poistunut, mutta tilalle on tullut vähintään saman verran uusia. Uusiin uhkiin ei voida
vastata perinteisen sodankäynnin menetelmillä. Ennaltaehkäisystä onkin tullut lähes ainoa
keino ehkäistä laajempien turvallisuusuhkien syntyä.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että Suomi on kylmän sodan jälkeen
pyrkinyt muodostamaan itselleen länsimaisen identiteetin, ja sen takia integroitunut vahvasti
läntiseen arvoyhteisöön ja siihen liittyviin organisaatioihin. Tästä on seurannut se, että
Suomi on mukana läntisen sodankuvan muutosprosessissa ja toisaalta toteuttaa sitä. Sodankuvaan
liittyvät uhkakuvat ja käsitykset asevoimasta ja sen käytöstä muodostavat kehyksen,
jonka puitteissa puolustusta kehitetään. Kriisinhallinta on keskeinen osa läntisen sodankuvan
mukaista turvallisuuspolitiikkaa, ja Suomi on aktiivisesti mukana sen kehittämisessä.
jälkeen. Kriisinhallinta on kohonnut puolustuspolitiikan sektorilla yhä keskeisemmäksi,
mutta puolustuspoliittisia ratkaisuja perustellaan edelleen kansallisen puolustuksen tarpeilla
ja sotilaallisella uskottavuudella. Tämän tutkimuksen pääongelmana on selvittää, miten
Suomen sotilaallinen uskottavuus määrittyy läntisen sodan kuvan viitekehyksessä. Tähän
haetaan vastausta kahdella alakysymyksellä. Ensimmäinen niistä selvittää läntisen sodan
kuvan mukaista käsitystä sotilaallisesta uskottavuudesta. Toinen selvittää, miksi Suomi
osallistuu aktiivisesti kriisinhallintaan.
Sotilaallinen uskottavuus on Suomessa melko vähän tutkittu aihealue. Uskottavuus on vuorovaikutusta,
jossa kyse on tulkinnoista. Tässä tutkimuksessa selvitetään, mitä sisältyy sotilaalliseen
uskottavuuteen länsimaiden, pääasiassa EU:n ja NATO:n jäsenmaiden, näkökulmasta.
Uskottavuus määrittyy sodankuvan kautta ja tässä tutkimuksessa keskitytään läntiseen
sodan kuvaan. Tutkimuksessa käytetään pohjana konstruktivistista yhteiskuntafilosofiaa,
ja aineisto on valittu ja sitä käsitellään teoriasidonnaisen sisällönanalyysin kautta.
Tutkimuksen teorialuvussa tarkennetaan tutkimuksen pohjana käytettyä maailmankuvaa ja
yhteiskuntafilosofiaa. Tutkimuksen kolmessa asialuvussa käsitellään sotilaallista uskottavuutta,
sotilaallista kriisinhallintaa ja Suomen osallistumista kriisinhallintaan 2000-luvulla.
Käsitteet uskottavuus ja kriisinhallinta määritellään kyseisissä luvuissa.
Sodankuva on jatkuva prosessi, joka rakentuu sen mukaan, miten sen vaikutuspiirissä olevat
sitä muokkaavat. Läntisen sodankuvan mukainen asevoiman käytön muutos on suunnannut
länsimaiden sotilaallisen voiman kehitystä kylmän sodan jälkeen. Osa vanhoista uhkakuvista
on poistunut, mutta tilalle on tullut vähintään saman verran uusia. Uusiin uhkiin ei voida
vastata perinteisen sodankäynnin menetelmillä. Ennaltaehkäisystä onkin tullut lähes ainoa
keino ehkäistä laajempien turvallisuusuhkien syntyä.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että Suomi on kylmän sodan jälkeen
pyrkinyt muodostamaan itselleen länsimaisen identiteetin, ja sen takia integroitunut vahvasti
läntiseen arvoyhteisöön ja siihen liittyviin organisaatioihin. Tästä on seurannut se, että
Suomi on mukana läntisen sodankuvan muutosprosessissa ja toisaalta toteuttaa sitä. Sodankuvaan
liittyvät uhkakuvat ja käsitykset asevoimasta ja sen käytöstä muodostavat kehyksen,
jonka puitteissa puolustusta kehitetään. Kriisinhallinta on keskeinen osa läntisen sodankuvan
mukaista turvallisuuspolitiikkaa, ja Suomi on aktiivisesti mukana sen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2261]