Sotilaan ammatillinen toimintakyky : ilmatorjuntalinjalta valmistunut sotatieteiden kandidaatti ensimmäisessä tehtävässään perusyksikössä
Näkkäläjärvi, Inker-Anni (2008-03)
Näkkäläjärvi, Inker-Anni
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 91
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2008
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306366
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306366
Tiivistelmä
Sotatieteiden kandidaatteja on valmistunut viideltä kadettikurssilta. Heidän ammatillisesta
toimintakyvystään ei ole selkeää kuvaa. Ilmatorjuntalinjalta valmistuneiden sotatieteiden
kandidaattien ammatillista toimintakykyä ensimmäisessä tehtävässä ei ole tutkittu aikaisemmin.
Tutkimusongelmat olivat seuraavat:
1) Millaisia ovat olleet valmistuneiden kandidaattien ensimmäiset tehtävät?
2) Miten saatu koulutus on valmistuneiden kandidaattien mielestä vastannut heidän ensimmäisiä
tehtäviään?
3) Miten esimiesten näkemys valmistuneiden kandidaattien ammatillisesta toimintakyvystä
eroaa valmistuneiden omasta näkemyksestä?
4) Millainen on hyvä ammattitaito ilmatorjunta-aselajissa valmistuneiden kandidaattien sekä
heidän esimiestensä mielestä?
Tämä tutkimus on evaluointitutkimus. Tutkimuksessa käsitellään Kadettikoulun ja Ilmatorjuntakoulun
opetussuunnitelmia suhteessa varusmiesten suorituskykyvaatimuksiin. Valmistuneiden
sotatieteiden kandidaattien käsityksiä ammatillisesta toimintakyvystä vertaillaan
esimiesten käsityksiin kandidaattien toimintakyvystä. Tutkimuksen empiirisenä osana lähetettiin
strukturoitu postikysely, jossa kysyttiin kandidaattien omia ja heidän esimiestensä näkemyksiä
valmistuneen sotatieteiden kandidaatin ammatillisesta toimintakyvystä. Tutkimuksen
kohderyhmänä olivat kadettikurssien 88. - 91. ilmatorjuntalinjalta valmistuneet sotatieteiden
kandidaatit, joita oli 26, sekä ilmatorjuntakoulutusta antavien perusyksiköiden päälliköt
ja varapäälliköt, joita oli 24. Kyselyn vastausprosentti oli ensimmäisessä 30 kysymyksessä
80 ja lopuissa 15 kysymyksessä 78. Tulosten analysointiin käytettiin ristiintaulukointia ja
t-testiä.
Tutkimuksessa ilmeni, että valmistuneilla sotatieteiden kandidaateilla on sekä esimiesten että
kandidaattien mukaan muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta vaadittava ammatillinen toimintakyky
ensimmäiseen tehtävään. Edellytyksenä on, että tehtävään on saatu koulutus. Empiirisen
osion paras anti oli huomata kandidaattien ja esimiesten näkemyserot yksittäisissä
kysymyksissä
toimintakyvystään ei ole selkeää kuvaa. Ilmatorjuntalinjalta valmistuneiden sotatieteiden
kandidaattien ammatillista toimintakykyä ensimmäisessä tehtävässä ei ole tutkittu aikaisemmin.
Tutkimusongelmat olivat seuraavat:
1) Millaisia ovat olleet valmistuneiden kandidaattien ensimmäiset tehtävät?
2) Miten saatu koulutus on valmistuneiden kandidaattien mielestä vastannut heidän ensimmäisiä
tehtäviään?
3) Miten esimiesten näkemys valmistuneiden kandidaattien ammatillisesta toimintakyvystä
eroaa valmistuneiden omasta näkemyksestä?
4) Millainen on hyvä ammattitaito ilmatorjunta-aselajissa valmistuneiden kandidaattien sekä
heidän esimiestensä mielestä?
Tämä tutkimus on evaluointitutkimus. Tutkimuksessa käsitellään Kadettikoulun ja Ilmatorjuntakoulun
opetussuunnitelmia suhteessa varusmiesten suorituskykyvaatimuksiin. Valmistuneiden
sotatieteiden kandidaattien käsityksiä ammatillisesta toimintakyvystä vertaillaan
esimiesten käsityksiin kandidaattien toimintakyvystä. Tutkimuksen empiirisenä osana lähetettiin
strukturoitu postikysely, jossa kysyttiin kandidaattien omia ja heidän esimiestensä näkemyksiä
valmistuneen sotatieteiden kandidaatin ammatillisesta toimintakyvystä. Tutkimuksen
kohderyhmänä olivat kadettikurssien 88. - 91. ilmatorjuntalinjalta valmistuneet sotatieteiden
kandidaatit, joita oli 26, sekä ilmatorjuntakoulutusta antavien perusyksiköiden päälliköt
ja varapäälliköt, joita oli 24. Kyselyn vastausprosentti oli ensimmäisessä 30 kysymyksessä
80 ja lopuissa 15 kysymyksessä 78. Tulosten analysointiin käytettiin ristiintaulukointia ja
t-testiä.
Tutkimuksessa ilmeni, että valmistuneilla sotatieteiden kandidaateilla on sekä esimiesten että
kandidaattien mukaan muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta vaadittava ammatillinen toimintakyky
ensimmäiseen tehtävään. Edellytyksenä on, että tehtävään on saatu koulutus. Empiirisen
osion paras anti oli huomata kandidaattien ja esimiesten näkemyserot yksittäisissä
kysymyksissä
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]