Verkkotuetun monimuoto-opetuksen tietoturvariskit : esimerkkinä Ilmavoimien teknillinen koulu
Köykkä, Tatu (2006-02)
Köykkä, Tatu
Sotatekniikan laitos
Sotatekniikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
89. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
02 / 2006
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309236036
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309236036
Tiivistelmä
Viime vuosien informaatioteknologian kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia
koulutusjärjestelmille. AVOT- kehittämisohjelma (avoin oppimis- ja työskentely-
ympäristö) käynnistettiin puolustusvoimien komentajan käskystä vuonna
2000. Ohjelman yhtenä tarkoituksena on tehostaa puolustusvoimien henkilöstön,
reserviläisten ja varusmiesten koulutusta mahdollistamalla tietotekniikkaa
hyväksi käyttävä verkkotuettu monimuoto-opetus. AVOT-hankkeen tuloksena
on syntynyt puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen verkko-opetusympäristö,
koulutusportaali. Ilmavoimien teknillisellä koululla on tarve tuoda koulutusportaaliin
lentoteknillistä opetusmateriaalia, joka on tietoturvatasoltaan luokiteltu
viranomaiskäyttöön. Pyrin kirjallisuustutkimuksen ja haastattelun perusteella
kartoittamaan tietoturvariskit, jotka syntyvät käyttäjien asenteista, osaamisesta
ja välineistä.
Tutkimuksessa ilmeni: Ennen kuin koulutusportaalissa voidaan käsitellä turvaluokiteltua
materiaalia, käyttäjien tiedot, taidot, asenne ja työkalut on koulutuksella
ja ohjeistuksella saatettava yhdenmukaisiksi.
koulutusjärjestelmille. AVOT- kehittämisohjelma (avoin oppimis- ja työskentely-
ympäristö) käynnistettiin puolustusvoimien komentajan käskystä vuonna
2000. Ohjelman yhtenä tarkoituksena on tehostaa puolustusvoimien henkilöstön,
reserviläisten ja varusmiesten koulutusta mahdollistamalla tietotekniikkaa
hyväksi käyttävä verkkotuettu monimuoto-opetus. AVOT-hankkeen tuloksena
on syntynyt puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen verkko-opetusympäristö,
koulutusportaali. Ilmavoimien teknillisellä koululla on tarve tuoda koulutusportaaliin
lentoteknillistä opetusmateriaalia, joka on tietoturvatasoltaan luokiteltu
viranomaiskäyttöön. Pyrin kirjallisuustutkimuksen ja haastattelun perusteella
kartoittamaan tietoturvariskit, jotka syntyvät käyttäjien asenteista, osaamisesta
ja välineistä.
Tutkimuksessa ilmeni: Ennen kuin koulutusportaalissa voidaan käsitellä turvaluokiteltua
materiaalia, käyttäjien tiedot, taidot, asenne ja työkalut on koulutuksella
ja ohjeistuksella saatettava yhdenmukaisiksi.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2261]