Merivoimien tietoteknisten joukkojen joukkotuotannon asettamat osaamisvaatimukset kouluttajatehtävissä palveleville aliupseereille
Reihe, Sofia (2013-04)
Reihe, Sofia
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 2
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2013
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309125852
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309125852
Tiivistelmä
Aliupseerit ovat merivoimissa saaneet tärkeän roolin kouluttajatehtävissä viime vuosien
aikana. Aliupseeriksi on mahdollista päästä suoraan varusmiespalveluksen jälkeen, jolloin
koulutustausta on melko heikko nuorella henkilöllä. Aliupseereiden saama koulutus
työssäoloaikana nousee silloin tärkeään asemaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää tietotekniikka yksiköissä palveleville
aliupseereille asetettuja osaamisvaatimuksia joukkotuotantoon liittyen. Käsittelen kursseilta
saadun opin soveltuvuutta vaatimuksiin. Lisäksi tulen käsittelemään työpisteiden tämän
hetkistä tilaa, sekä työpistekoulutusta. Lopullisena tavoitteena on selvittää millainen
koulutuksen tulisi olla ja miten se tulisi toteuttaa, jotta lopputuloksena on ammattitaitoinen
aliupseeristo.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa teen induktiivisia päätelmiä aineiston
pohjalta ja pyrin tutkimuksen kautta tuomaan esille uutta tietoa. Metodina käytän
sisällönanalyysia, joka mahdollistaa dokumenttien analysoinnin. Induktiivisella
aineistolähtöisellä analyysillä pyrin kuvaamaan ilmiötä mahdollisimman tarkasti ja tuomaan
sen sanalliseen muotoon. Pääaineiston tutkimukseen hankin teemahaastatteluitten avulla,
jossa selvitän haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä tutkittavasta aiheesta. Tutkimukseen
osallistuneet haastateltavat ovat töissä eri merivoimien tietotekniikkayksiköissä, jotka omalta
osa-alueeltaan voivat antaa tietoa tutkittavasta kohteesta.
Haastatteluiden tuottaman aineiston perustella, tuon esille tutkimuksen tulokset. Samoj
kurssien aselajiopintojen soveltuvuutta arvioidessa tietotekniikkayksiköissä palveleville
aliupseereille, voidaan todeta että kurssit eivät täysin vastaa niitä vaatimuksia mitä niille
asetetaan. Suurimpana ongelmana pidetään yhteyden puuttumista koulutusta tarvitsevien ja
tarjoavien välillä. Tällöin ei myöskään voida olettaa kurssien tarjonnan vastaavan odotuksiin.
Kurssien kautta saatu oppi on kuitenkin vain pieni osa sitä kokonaisuutta jonka avulla
aliupseerit rakentavat omaa osaamistaan. Suurin osa koulutuksesta ja oppimisesta tulee
työpisteitten kautta. Työpistekoulutuksen tila on kuitenkin tällä hetkellä melko heikko,
osaltaan johtuen viestiaselajia hallitsevan vanhemman henkilöstön puuttumisesta ja osaltaan
siitä, että kouluttajaporras on tällä hetkellä saman ikäisiä ja tasoisia. Lisäksi esimiesportaan
viestiaselajintuntemus on heikkoa, jolloin aliupseereille ei osata asettaa vaatimuksia ja
koulutuksen suunnittelu ja johtaminen vaikeutuu.
Lisähaasteen tuo uudet muuttuneet joukkotuotantovelvoitteet, jonka osalta on jouduttu
hakemaan osaamista ulkoapäin. Ulkoapäin haetun koulutuksen tarkoituksena on ollut tehdä
yksiköt omavaraisiksi koulutuksen suhteen, mutta tässä ei ole täysin onnistuttu työpisteiden
tämän hetkisten henkilöstöresurssien takia.
Toimivaa työpistekoulutusta selvittäessä ilmeni, että ensin on saatava koko työpiste
sitoutettua työpistekoulutukseen ja sitä varten on löydyttävä myös riittävät henkilöstö.
Avainasemassa on osaava esimiesporras joka kykenee asettamaan vaatimuksia sekä
suunnitella, johtaa ja valvoa koulutusta. Toisena yhtä tärkeänä osana ovat kouluttajat, joita on
oltava riittävästi. Työpistekoulutuksen toteutus tulisi olla suunnitelmallista, mutta
työtehtävien ohessa tapahtuvaa oppimista, jossa vanhempi ohjeistaa nuorempaa. Kouluttajien
erikoistumista työpisteiden sisällä, joka mahdollistaisi syventymisen tiettyyn osa-alueeseen,
nähdään osana toimivan työpisteen rakentamista.
Muutosten eteen on kuitenkin tehtävä paljon työtä. Suunnitelmallisesti on rakennettava
ammattitaitoa ja osaamista yksiköissä, jotta niitä voidaan hyödyntää jatkossa.
aikana. Aliupseeriksi on mahdollista päästä suoraan varusmiespalveluksen jälkeen, jolloin
koulutustausta on melko heikko nuorella henkilöllä. Aliupseereiden saama koulutus
työssäoloaikana nousee silloin tärkeään asemaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää tietotekniikka yksiköissä palveleville
aliupseereille asetettuja osaamisvaatimuksia joukkotuotantoon liittyen. Käsittelen kursseilta
saadun opin soveltuvuutta vaatimuksiin. Lisäksi tulen käsittelemään työpisteiden tämän
hetkistä tilaa, sekä työpistekoulutusta. Lopullisena tavoitteena on selvittää millainen
koulutuksen tulisi olla ja miten se tulisi toteuttaa, jotta lopputuloksena on ammattitaitoinen
aliupseeristo.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa teen induktiivisia päätelmiä aineiston
pohjalta ja pyrin tutkimuksen kautta tuomaan esille uutta tietoa. Metodina käytän
sisällönanalyysia, joka mahdollistaa dokumenttien analysoinnin. Induktiivisella
aineistolähtöisellä analyysillä pyrin kuvaamaan ilmiötä mahdollisimman tarkasti ja tuomaan
sen sanalliseen muotoon. Pääaineiston tutkimukseen hankin teemahaastatteluitten avulla,
jossa selvitän haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä tutkittavasta aiheesta. Tutkimukseen
osallistuneet haastateltavat ovat töissä eri merivoimien tietotekniikkayksiköissä, jotka omalta
osa-alueeltaan voivat antaa tietoa tutkittavasta kohteesta.
Haastatteluiden tuottaman aineiston perustella, tuon esille tutkimuksen tulokset. Samoj
kurssien aselajiopintojen soveltuvuutta arvioidessa tietotekniikkayksiköissä palveleville
aliupseereille, voidaan todeta että kurssit eivät täysin vastaa niitä vaatimuksia mitä niille
asetetaan. Suurimpana ongelmana pidetään yhteyden puuttumista koulutusta tarvitsevien ja
tarjoavien välillä. Tällöin ei myöskään voida olettaa kurssien tarjonnan vastaavan odotuksiin.
Kurssien kautta saatu oppi on kuitenkin vain pieni osa sitä kokonaisuutta jonka avulla
aliupseerit rakentavat omaa osaamistaan. Suurin osa koulutuksesta ja oppimisesta tulee
työpisteitten kautta. Työpistekoulutuksen tila on kuitenkin tällä hetkellä melko heikko,
osaltaan johtuen viestiaselajia hallitsevan vanhemman henkilöstön puuttumisesta ja osaltaan
siitä, että kouluttajaporras on tällä hetkellä saman ikäisiä ja tasoisia. Lisäksi esimiesportaan
viestiaselajintuntemus on heikkoa, jolloin aliupseereille ei osata asettaa vaatimuksia ja
koulutuksen suunnittelu ja johtaminen vaikeutuu.
Lisähaasteen tuo uudet muuttuneet joukkotuotantovelvoitteet, jonka osalta on jouduttu
hakemaan osaamista ulkoapäin. Ulkoapäin haetun koulutuksen tarkoituksena on ollut tehdä
yksiköt omavaraisiksi koulutuksen suhteen, mutta tässä ei ole täysin onnistuttu työpisteiden
tämän hetkisten henkilöstöresurssien takia.
Toimivaa työpistekoulutusta selvittäessä ilmeni, että ensin on saatava koko työpiste
sitoutettua työpistekoulutukseen ja sitä varten on löydyttävä myös riittävät henkilöstö.
Avainasemassa on osaava esimiesporras joka kykenee asettamaan vaatimuksia sekä
suunnitella, johtaa ja valvoa koulutusta. Toisena yhtä tärkeänä osana ovat kouluttajat, joita on
oltava riittävästi. Työpistekoulutuksen toteutus tulisi olla suunnitelmallista, mutta
työtehtävien ohessa tapahtuvaa oppimista, jossa vanhempi ohjeistaa nuorempaa. Kouluttajien
erikoistumista työpisteiden sisällä, joka mahdollistaisi syventymisen tiettyyn osa-alueeseen,
nähdään osana toimivan työpisteen rakentamista.
Muutosten eteen on kuitenkin tehtävä paljon työtä. Suunnitelmallisesti on rakennettava
ammattitaitoa ja osaamista yksiköissä, jotta niitä voidaan hyödyntää jatkossa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]