Haku
Viitteet 1-3 / 3
Samband mellan benämningsförmåga och läsförmåga hos skolbarn i Svenskfinland
(Åbo Akademi, 2019)
Forskning har visat att det finns olika bakomliggande färdigheter som inverkar på läsinlärningen men det förekommer fortfarande en viss oenighet om färdigheternas betydelse bland forskare. Det finns studieresultat som ...
Samband mellan snabb seriell benämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos finlandssvenska lågstadieelever
(Åbo Akademi, 2019)
Snabb seriell benämning är att så snabbt och korrekt som möjligt benämna bekanta visuella stimuli i serier. Snabb seriell benämning är beroende av en fungerande förmåga att återkalla bekanta språkliga begrepp. Forskning ...
Samband mellan verbbenämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos skolbarn
(Åbo Akademi, 2019)
Benämning är en språklig process som består av ordhämtning och fonologisk hämtning. Läs- och skrivförmåga utvecklas i förskolan och skolan. Läsförståelse kräver förmåga till både avkodning och språkförståelse, vilka i sin ...