Haku
Viitteet 1-9 / 9
Samband mellan barns tidiga språkutveckling och daghemsfaktorer
(2022)
När barn är i två års ålder är språkinlärning en avgörande del av deras utveckling. Olika faktorer i omgivningen kan påverka barns tidiga språkutveckling, och därför är det viktigt att kartlägga dessa faktorer. Till exempel ...
Gester och ordförrådsutveckling - sambandet mellan användningen av gester vid 13 månaders ålder och expressivt ordförråd vid 24 månaders ålder
(2022)
Innan barn börjar producera tal använder de gester och ljudande. Gester är rörelser i ansikte och kropp som används för att underlätta kommunikationen. Barn börjar använda gester mellan 8–14 månaders ålder och de första ...
Språk- och läsförmågan hos en- och tvåspråkiga tredjeklassister
(Åbo Akademi, 2019)
Utvecklingstakten av barns språk är individuell, men alla går igenom liknande utvecklingsstadier. När barnet går på årskurs 3 i lågstadiet är språkutvecklingen i stort sett redan avklarad, men vissa delar fortsätter utvecklas ...
Musikutövande vid 13 månaders ålder och dess samband med expressiv ordförrådsutveckling upp till 24 månaders ålder
(2021)
Tidig ordförrådsutveckling är betydelsefull för senare språkförmåga och akademisk framgång. Tidigare forskning indikerar samband mellan musik och språk. Musikträning förefaller ha ett samband med ordförrådets storlek hos ...
Sambandet mellan expressivt ordförråd vid 24 månaders ålder och språkförmåga vid 5 års ålder hos finskspråkiga barn
(2021)
Det har visat sig förekomma ett samband mellan den tidiga språkutvecklingen och senare språkförmåga. Forskning tyder på att ordförrådet kan predicera språkförmågan i ett senare skede. Medan de flesta barn som är sena i ...
Samband mellan läsaktivitet i hemmet och tidig tal- och språkutveckling hos barn
(2021)
Utvecklingen av det tidiga ordförrådet och grammatiska funktioner är en viktig del av barnets språkutveckling. Den tidiga språkutvecklingen kan lägga grund för senare språkliga förmågor och skolframgång. Därav är det av ...
Sambandet mellan barnets språkutveckling och emotionell tillgänglighet vid 30 månaders ålder
(2022)
Barnets språkutveckling är en central del av individens utveckling, eftersom barnet med hjälp av språket börjar upptäcka sin omgivning och utveckla nya färdigheter. Språkutvecklingen är en komplex process som sker i samspel ...
Skärmtid och språkutveckling hos barn upp till 2 års ålder
(Åbo Akademi, 2019)
Skärmtid är vanligt hos småbarn och flera studier har funnit ett negativt samband mellan skärmtid och språkutvecklingen hos barn upp till 2 års ålder. Bland annat har hög exponering för skärmar, såsom tv-tittande, kopplats ...
Samband mellan oralmotoriska ätfärdigheter i spädbarnsåldern och tidig tal- och språkutveckling
(2021)
Sambandet mellan oralmotorisk utveckling och tidig tal- och språkutveckling är inte ännu helt klarlagt, men det finns forskning som tyder på ett samband mellan svårigheter med det tidiga ätandet och försenad talutveckling. ...