Haku
Viitteet 1-6 / 6
Betydelsen av bakgrundsfaktorer för skillnader i läsförmåga hos finlandssvenska förstaklassare
(Åbo Akademi, 2019)
Innan skolstarten har en del barn redan hunnit knäcka avkodningsprincipen och börjat utveckla läsflyt. Samtidigt finns det barn som vid skolstarten ännu inte fullständigt behärskar språkljuden eller känner igen bokstäverna. ...
Samband mellan benämningsförmåga och läsförmåga hos skolbarn i Svenskfinland
(Åbo Akademi, 2019)
Forskning har visat att det finns olika bakomliggande färdigheter som inverkar på läsinlärningen men det förekommer fortfarande en viss oenighet om färdigheternas betydelse bland forskare. Det finns studieresultat som ...
Samband mellan snabb seriell benämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos finlandssvenska lågstadieelever
(Åbo Akademi, 2019)
Snabb seriell benämning är att så snabbt och korrekt som möjligt benämna bekanta visuella stimuli i serier. Snabb seriell benämning är beroende av en fungerande förmåga att återkalla bekanta språkliga begrepp. Forskning ...
Språk- och läsförmågan hos en- och tvåspråkiga tredjeklassister
(Åbo Akademi, 2019)
Utvecklingstakten av barns språk är individuell, men alla går igenom liknande utvecklingsstadier. När barnet går på årskurs 3 i lågstadiet är språkutvecklingen i stort sett redan avklarad, men vissa delar fortsätter utvecklas ...
Samband mellan språkförmåga före skolålder och läsförmåga i tredje klass
(Åbo Akademi, 2019)
Sammanfattning:
Läsning är en viktig förmåga för att kunna ta till sig information. Utvecklingen av språk och läsning antas hänga nära samman genom de grundläggande färdigheter som är gemensamma för dem båda. Dessutom ...
Samband mellan verbbenämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos skolbarn
(Åbo Akademi, 2019)
Benämning är en språklig process som består av ordhämtning och fonologisk hämtning. Läs- och skrivförmåga utvecklas i förskolan och skolan. Läsförståelse kräver förmåga till både avkodning och språkförståelse, vilka i sin ...