Haku
Viitteet 1-6 / 6
Ergoterapi och AKK : Kartläggning av ergoterapeuters kännedom om alternativa och kompletterande kommunikationssätt
(2023)
Ergoterapi grundar sig på aktivitetsvetenskap där man forskar i faktorer som möjliggör aktivitet och vad människor gör i sitt vardagsliv och hur dessa funktioner påverkar och blir påverkade av hälsa, välbefinnandet och ...
Klass- och speciallärares upplevelser och användning av AKK i smågruppsundervisning i lågstadieskolor i Svenskfinland
(2023)
En del skolelever är oförmögna att använda tal som sitt huvudsakliga kommunikationssätt till följd av utvecklingsrelaterade och förvärvade tillstånd. För att undvika begränsningar kopplade till detta samt stöda inlärningen ...
Den subjektiva upplevelsen av kommunikationsförmåga och delaktighet hos personer med afasi
(Åbo Akademi, 2019)
I välfärdsstater växer prevalensen av stroke och därmed är personer med afasi en växande klientgrupp för talterapeuter. I afasirehabilitering bör man koncentrera sig på att förbättra de kommunikativa funktionerna, men ...
Multilingualism and AAC - A study of Finnish SLPs’ opinions and practices of multilingual AAC
(2020)
Multilingualism is an international phenomenon and the amount of people who consider themselves multilingual is on the increase. Alternative and Augmentative Communication (AAC) are ways we communicate without using spoken ...
Effekten av AKK-utbildning för Kårkullapersonal i Östra Nyland
(Åbo Akademi, 2019)
Hur 4-åringar med typisk språkutveckling i leksituation tar till sig tre olika former av AKK genom modell
(Åbo Akademi, 2020)
Genom att målmedvetet ge modell på användningen av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan man stärka och förbättra flera olika språkliga färdigheter hos barn som använder AKK i sin egen kommunikation. ...