Selaus julkaisuajan mukaan kokoelmassa 6163 Logopedia
Viitteet 1-20 / 42
-
Voice Disorders and Voice Knowledge in Choir Singers : Survey Findings
(Åbo Akademi, 2015)The vocal mechanism is the most important instrument for singers. It could be assumed that singers care for their voices in order to sustain and improve their voice quality and function. Singers have reported higher ... -
Narrativ förmåga, mentaliseringsförmåga och användning av mentaliseringsord hos barn med Aspergers syndrom eller ADHD
(Åbo Akademi, 2018)Narrativ förmåga kräver goda kognitiva och språkliga färdigheter. Narrativ förmåga är avgörande för att klara av vardagliga uppgifter. Studier visar att barn som har utmaningar i den narrativa förmågan riskerar även att ...Embargo 18.10.2019 asti. -
Effekten av AKK-utbildning för Kårkullapersonal i Östra Nyland
(Åbo Akademi, 2019) -
The relationship between prenatal maternal depressive symptoms and infant vocabulary
(Åbo Akademi, 2019)Early language skills have been linked to behavioral, emotional, social and academic outcomes. Recently, maternal depression has been identified as a potential risk factor for delayed language development in children. It ... -
Förverkligandet av Aphasia Uniteds tio rekommendationer om god praxis för afasirehabiliteringen i Finland
(Åbo Akademi, 2019)Aphasia United är en internationell samarbetsorganisation vars syfte är att förena det globala afasisamhället. Organisationen har skapat tio rekommendationer om god praxis för afasirehabiliteringen. Rekommendationerna ... -
Verbbenämning hos finlandssvenska skolbarn : skillnader mellan könen samt en- och tvåspråkighet
(Åbo Akademi, 2019)Barn börjar utveckla sitt språk direkt från födseln och vid ca 1-års åldern säger barn sina första ord. Efter det ökar ordförrådet konstant hela livet. Benämningsprocessen kan beskrivas genom en interaktiv tvåstegsmodell. ...Embargo tills 29.5.2020 -
Personer med afasi och deras anhöriga : erfarenheter av distanstalterapi
(Åbo Akademi, 2019)Afasi efter stroke kan bidra till större nedsättningar i funktionen och delaktigheten i jämförelse med andra funktionsnedsättningar men personer med afasi (PMA) får inte alltid den rehabilitering de behöver. PMA är i behov ... -
Snabb seriell benämning hos enspråkiga och tvåspråkiga finlandssvenska skolbarn
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 9.9.2020 -
Assessing the effect of a HOP therapy period on preverbal communication skills in adults with profound intellectual disabilities : a multiple single subject study
(Åbo Akademi, 2019)Communication is a reoccurring challenge when working with persons with profound and multiple intellectual disabilities (PMID). Lack of meaningful interaction with others can in some cases lead to social isolation and ... -
Förändringar i kommunikationen och livssituationen hos anhöriga till personer med afasi
(Åbo Akademi, 2019)Då en person drabbas av stroke, traumatisk skallskada eller annan neurologisk hjärnskada finns en stor risk för uppkomst av afasi. Afasin påverkar tal- och språkförmågan på olika sätt beroende på skadans lokalisation och ... -
Den subjektiva upplevelsen av kommunikationsförmåga och delaktighet hos personer med afasi
(Åbo Akademi, 2019)I välfärdsstater växer prevalensen av stroke och därmed är personer med afasi en växande klientgrupp för talterapeuter. I afasirehabilitering bör man koncentrera sig på att förbättra de kommunikativa funktionerna, men ... -
Samband mellan verbbenämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos skolbarn
(Åbo Akademi, 2019)Benämning är en språklig process som består av ordhämtning och fonologisk hämtning. Läs- och skrivförmåga utvecklas i förskolan och skolan. Läsförståelse kräver förmåga till både avkodning och språkförståelse, vilka i sin ...Embargo until 20.2.2020 -
Skärmtid och språkutveckling hos barn upp till 2 års ålder
(Åbo Akademi, 2019)Skärmtid är vanligt hos småbarn och flera studier har funnit ett negativt samband mellan skärmtid och språkutvecklingen hos barn upp till 2 års ålder. Bland annat har hög exponering för skärmar, såsom tv-tittande, kopplats ...Embargo till 3.10.2020 -
Ordförråd och berättarförmåga på svenska hos successivt och simultant tvåspråkiga barn och enspråkiga barn
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 20.2.2020 -
Språk- och läsförmågan hos en- och tvåspråkiga tredjeklassister
(Åbo Akademi, 2019)Utvecklingstakten av barns språk är individuell, men alla går igenom liknande utvecklingsstadier. När barnet går på årskurs 3 i lågstadiet är språkutvecklingen i stort sett redan avklarad, men vissa delar fortsätter utvecklas ... -
Sambandet mellan den tidiga interaktionen mellan mamma och barn och barnets språkutveckling vid 14 månaders ålder
(Åbo Akademi, 2019)Barnets språkutveckling är en omfattande process och barnet lär sig språk i samspel med sin omgivning. Barn förstår betydligt mera ord än vad de klarar av att producera, och den individuella variationen i hur snabbt det ... -
Ungdomars erfarenhet av att leva med cochleaimplantat
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 20.2.2020 -
Validation of a fast and easy screening method for voice disorders
(Åbo Akademi, 2019)Vocal symptoms and voice disorders are a common health issue, especially among persons with vocally demanding occupations. Thus, vocal symptoms should be observed and detected in an early stage to avoid them from developing ...Embargo until 20.2.2020 -
Samband mellan benämningsförmåga och läsförmåga hos skolbarn i Svenskfinland
(Åbo Akademi, 2019)Forskning har visat att det finns olika bakomliggande färdigheter som inverkar på läsinlärningen men det förekommer fortfarande en viss oenighet om färdigheternas betydelse bland forskare. Det finns studieresultat som ...Embargo till 3.9.2020