Selaus syöttöajan mukaan kokoelmassa 6163 Logopedia
Viitteet 1-20 / 79
-
En fallstudie om ett barn med autismspektrumtillstånd som tillägnat sig ett främmande språk via mediekonsumtion
(2024)Tre befintliga fallstudier har beskrivit hur barn med autismspektrumtillstånd (AST) tillägnat sig ett främmande språk via mediekonsumtion. I två av dessa studier var barnets modersmål betydligt svagare än det främmande ... -
Intensive Interaction och kommunikationsförmågan hos barn med komplexa kommunikationssvårigheter – två fallstudier
(2024)Personer med autismspektrumtillstånd (AST) och intellektuell funktionsnedsättning (IF) har ofta komplexa kommunikationssvårigheter. På grund av inkonsekventa och okonventionella sätt att kommunicera, är personerna ofta ... -
Röstkompetens hos klasslärare
(2024)Röstkompetens är en av många kompetensområden i läraryrket. Röstkompetens är ett övergripande kompetensområde som påverkar lärarens egna rösthälsa och undervisningsförmåga. Ur elevperspektiv har lärarens röstkompetens en ... -
Kodväxling mellan svenska och finska hos tvåspråkiga personer samt deras medvetenhet om och attityd till kodväxling i vardagen – en enkätstudie
(2024)Är blandning av två olika språk något som tvåspråkiga personer lägger märke till i samtal med andra tvåspråkiga, eller är det något som har blivit så vanligt att det inte väcker tankar? Tvåspråkighet är individens förmåga ... -
Effekter av sångintervention på implicit fonologisk bearbetning hos skolbarn : Inverkan av kön, socioekonomisk status, flerspråkighet och sångutövade i hemmet
(2024)Fonologiska bearbetningsförmågor är avgörande för utvecklingen av läsförmåga och därigenom även för akademisk framgång. Tidigare forskning antyder ett samband mellan musik och språk, där musik har visat sig ha en särskilt ... -
The Effect on Vocal Fatigue of Altered Auditory Feedback via Bone Conduction
(2024)Voice disorders are common communicational disorders, especially for people who use their voice occupationally. Various factors can have an effect on vocal health. Previous research suggests that individuals with different ... -
Copingstrategier hos personer med röstproblem
(2023)Röstproblem är vanligt förekommande, särskilt hos personer som har röstkrävande yrken. Röstproblem kan påverka många aspekter av en persons liv och kan medföra stor stress hos personen. I stressfyllda situationer försöker ... -
Finlandssvensk vårdpersonals kunskap om sväljningssvårigheter och stöd av talterapeut : Förvärvade sväljningssvårigheter
(2023)Embargo 2.11.2024 asti -
Ljudutjämning på daghem? - En explorativ analys av personalens upplevelser av ljudutjämningssystem
(2023)Skol- och daghemsmiljöer är mycket bullriga bland annat eftersom där finns många barn samtidigt och ofta icke-optimala akustiska förutsättningar. De höga bullernivåerna har i tidigare forskning konstaterats påverka såväl ...Embargo 19.10.2024 asti -
Ergoterapi och AKK : Kartläggning av ergoterapeuters kännedom om alternativa och kompletterande kommunikationssätt
(2023)Ergoterapi grundar sig på aktivitetsvetenskap där man forskar i faktorer som möjliggör aktivitet och vad människor gör i sitt vardagsliv och hur dessa funktioner påverkar och blir påverkade av hälsa, välbefinnandet och ... -
Klass- och speciallärares upplevelser och användning av AKK i smågruppsundervisning i lågstadieskolor i Svenskfinland
(2023)En del skolelever är oförmögna att använda tal som sitt huvudsakliga kommunikationssätt till följd av utvecklingsrelaterade och förvärvade tillstånd. För att undvika begränsningar kopplade till detta samt stöda inlärningen ... -
Språkmiljön, lärtillfällen och interaktioner på två daghem i Närpes – En observationsstudie
(2023)I Finland deltar majoriteten av barn i åldern 1–6 år i någon form av dagvårdsverksamhet. Daghemmen ansvarar för en stor del av barns utveckling, inklusive språkutvecklingen. Hur personalen medvetet och omedvetet arbetar ... -
Identifiering av försenad talutveckling samt praxis i talterapi inom primärvården för svenskspråkiga barn under 3 års ålder i Finland
(2023)Förseningar i talutvecklingen är allmänt förekommande hos småbarn. En stor del av barn med förseningar i den tidiga talutvecklingen kommer ikapp den förväntade åldersnivån spontant, men sen talutveckling är inte alltid ...Embargo 14.6.2024 asti -
Boendepersonalens upplevda kunskaper om och negativa känslor av dysfagi : intellektuella funktionsnedsättningar och äldre
(2023)Tidigare forskning visar att vårdgivare har bristfällig kunskap om dysfagi och hur man stödjer personer med dysfagi i matsituationer. Det finns få studier som undersöker vårdgivarnas upplevelse av kunskap och negativa ...Embargo 12.5.2024 asti -
Do social cognition and psychosocial functioning predict pragmatic language abilities in people with MS?
(2023)Pragmatic language ability deficits as well as associations with social cognition, fatigue and depression have been found in people with multiple sclerosis (MS) in recent studies. This thesis aimed to provide further ...Embargo 9.5.2027 asti -
Lärarnas kunskap om och användning av digitala läs- och skrivverktyg i årskurserna 7 - 12 i Svenskfinland
(2022)Läsning är en kulturellt betingad färdighet och det finns inte ett speciellt utvecklingsförlopp som alla barn går igenom som till exempel med talet, som är en färdighet som utvecklas naturligt. Läs- och skrivsvårigheter ... -
Kartläggning av daghemspersonalens AKK-användning för barn med språksvårigheter
(2022)Utifrån flera studier har det visat sig att det förekommer en språkstörning hos ungefär 7 % av befolkningen. För de barn som har svårigheter att uttrycka sig är det betydelsefullt att man erbjuder stödåtgärder för en så ... -
Kartläggning av finländska talterapeuters bedömningar av sin kompetens i och metoder för att behandla personer med könsdysfori
(2022)Personer med könsdysfori är en växande klientgrupp och talterapeuter kan hjälpa i att guida nya röstkarakteristika som reflekterar klientens könsidentitet. Enligt tidigare studier upplever majoriteten av talterapeuter att ... -
Gester och ordförrådsutveckling - sambandet mellan användningen av gester vid 13 månaders ålder och expressivt ordförråd vid 24 månaders ålder
(2022)Innan barn börjar producera tal använder de gester och ljudande. Gester är rörelser i ansikte och kropp som används för att underlätta kommunikationen. Barn börjar använda gester mellan 8–14 månaders ålder och de första ...Embargo 1.9.2023 asti -
Logopedistuderandes syn på framtida arbete med klienter med afasi - Betydelsen av praktisk erfarenhet under utbildningen
(2022)En vanlig följd av stroke är språkstörningen afasi, som innebär bland annat varierande svårigheter med språkproduktion, språkförståelse, läsning och skrivning. Förekomsten av afasi ökar årligen i takt med att insjuknanden ...