Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 6163 Logopedia
-
Förverkligandet av Aphasia Uniteds tio rekommendationer om god praxis för afasirehabiliteringen i Finland
Tiainen, Veera (Åbo Akademi, 2019)Aphasia United är en internationell samarbetsorganisation vars syfte är att förena det globala afasisamhället. Organisationen har skapat tio rekommendationer om god praxis för afasirehabiliteringen. Rekommendationerna ... -
Förändringar i kommunikationen och livssituationen hos anhöriga till personer med afasi
Wahteristo, Petra (Åbo Akademi, 2019)Då en person drabbas av stroke, traumatisk skallskada eller annan neurologisk hjärnskada finns en stor risk för uppkomst av afasi. Afasin påverkar tal- och språkförmågan på olika sätt beroende på skadans lokalisation och ... -
Gester och ordförrådsutveckling - sambandet mellan användningen av gester vid 13 månaders ålder och expressivt ordförråd vid 24 månaders ålder
Strand, Sofia (2022)Innan barn börjar producera tal använder de gester och ljudande. Gester är rörelser i ansikte och kropp som används för att underlätta kommunikationen. Barn börjar använda gester mellan 8–14 månaders ålder och de första ...Embargo 1.9.2023 asti -
Hur 4-åringar med typisk språkutveckling i leksituation tar till sig tre olika former av AKK genom modell
Häggblom, Fanny (Åbo Akademi, 2020)Genom att målmedvetet ge modell på användningen av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan man stärka och förbättra flera olika språkliga färdigheter hos barn som använder AKK i sin egen kommunikation. ... -
Identifiering av försenad talutveckling samt praxis i talterapi inom primärvården för svenskspråkiga barn under 3 års ålder i Finland
Tiala, Rina (2023)Förseningar i talutvecklingen är allmänt förekommande hos småbarn. En stor del av barn med förseningar i den tidiga talutvecklingen kommer ikapp den förväntade åldersnivån spontant, men sen talutveckling är inte alltid ...Embargo 14.6.2024 asti -
Inlärning av morfologiska strukturer med hjälp av en mobilapplikation vid andraspråksinlärning av finska
Köykkä, Johanna (Åbo Akademi, 2020)Invandring till Finland har ökat drastiskt under de senaste åren. Att invandrarna lär sig det nya hemlandets språk är viktigt med tanke på integration och sysselsättning. Inlärning av det andra språket är en komplicerad ... -
Kartläggning av daghemspersonalens AKK-användning för barn med språksvårigheter
Laine, Julia (2022)Utifrån flera studier har det visat sig att det förekommer en språkstörning hos ungefär 7 % av befolkningen. För de barn som har svårigheter att uttrycka sig är det betydelsefullt att man erbjuder stödåtgärder för en så ... -
Kartläggning av finländska talterapeuters bedömningar av sin kompetens i och metoder för att behandla personer med könsdysfori
Tervonen, Fanny (2022)Personer med könsdysfori är en växande klientgrupp och talterapeuter kan hjälpa i att guida nya röstkarakteristika som reflekterar klientens könsidentitet. Enligt tidigare studier upplever majoriteten av talterapeuter att ... -
Kartläggning av nuvarande terapimaterial och behov av nytt material för språklig behandling av vuxenneurologiska klienter
Johansson, Elin (Åbo Akademi, 2020)Sammanfattning: Den språkliga processeringen är en mångfacetterad process och språkförmåga innefattar olika språkliga domäner. Vuxna klienter med förvärvade språkstörningar kan ha svårigheter i olika faser av den språkliga ... -
Kartläggning av talflytsstörningar hos svensk- och finsktalande barn i Finland
Brandt-Häggblom, Alice (2021)Syftet med denna studie var att undersöka svensk-finsk-tvåspråkiga barns tal på svenska genom att analysera om antalet talflytsstörningar i deras tal översteg det typiska antalet talflytsstörningar som förekommer i enspråkiga ... -
Klass- och speciallärares upplevelser och användning av AKK i smågruppsundervisning i lågstadieskolor i Svenskfinland
Lassila, Elin (2023)En del skolelever är oförmögna att använda tal som sitt huvudsakliga kommunikationssätt till följd av utvecklingsrelaterade och förvärvade tillstånd. För att undvika begränsningar kopplade till detta samt stöda inlärningen ... -
Kommunikation med vårdtagare med minnessjukdom : upplevelser hos vårdpersonal på serviceboenden
Lindholm, Linnéa (Åbo Akademi, 2019) -
Ljudutjämning på daghem? - En explorativ analys av personalens upplevelser av ljudutjämningssystem
Böckerman, Sandra (2023)Skol- och daghemsmiljöer är mycket bullriga bland annat eftersom där finns många barn samtidigt och ofta icke-optimala akustiska förutsättningar. De höga bullernivåerna har i tidigare forskning konstaterats påverka såväl ...Embargo 19.10.2024 asti -
Logopedistuderandes syn på framtida arbete med klienter med afasi - Betydelsen av praktisk erfarenhet under utbildningen
Blomqvist, Elisabeth (2022)En vanlig följd av stroke är språkstörningen afasi, som innebär bland annat varierande svårigheter med språkproduktion, språkförståelse, läsning och skrivning. Förekomsten av afasi ökar årligen i takt med att insjuknanden ... -
Lärarnas kunskap om och användning av digitala läs- och skrivverktyg i årskurserna 7 - 12 i Svenskfinland
Helander, Henrietta (2022)Läsning är en kulturellt betingad färdighet och det finns inte ett speciellt utvecklingsförlopp som alla barn går igenom som till exempel med talet, som är en färdighet som utvecklas naturligt. Läs- och skrivsvårigheter ... -
Multilingualism and AAC - A study of Finnish SLPs’ opinions and practices of multilingual AAC
Lindholm, Jannica (2020)Multilingualism is an international phenomenon and the amount of people who consider themselves multilingual is on the increase. Alternative and Augmentative Communication (AAC) are ways we communicate without using spoken ... -
Musikutövande vid 13 månaders ålder och dess samband med expressiv ordförrådsutveckling upp till 24 månaders ålder
Rosenberg, Iida (2021)Tidig ordförrådsutveckling är betydelsefull för senare språkförmåga och akademisk framgång. Tidigare forskning indikerar samband mellan musik och språk. Musikträning förefaller ha ett samband med ordförrådets storlek hos ...Embargo 7/7/2022 -
Narrativ förmåga, mentaliseringsförmåga och användning av mentaliseringsord hos barn med Aspergers syndrom eller ADHD
Pihlström, Susanne (Åbo Akademi, 2018)Narrativ förmåga kräver goda kognitiva och språkliga färdigheter. Narrativ förmåga är avgörande för att klara av vardagliga uppgifter. Studier visar att barn som har utmaningar i den narrativa förmågan riskerar även att ...Embargo 18.10.2019 asti. -
Ordförråd och berättarförmåga på svenska hos successivt och simultant tvåspråkiga barn och enspråkiga barn
Mård, Lovisa (Åbo Akademi, 2019)Embargo till 20.2.2020 -
Personer med afasi och deras anhöriga : erfarenheter av distanstalterapi
Ylimäki, Anna-Carolina (Åbo Akademi, 2019)Afasi efter stroke kan bidra till större nedsättningar i funktionen och delaktigheten i jämförelse med andra funktionsnedsättningar men personer med afasi (PMA) får inte alltid den rehabilitering de behöver. PMA är i behov ...