Haku
Viitteet 1-9 / 9
Elevers lärande i språkmedvetna lärmiljöer : Klasslärarstuderandes perspektiv på hur språkmedvetenhet syns och kan utvecklas i finlandssvenska skolor
(2022)
I dagens samhälle där mångfald är mer regel än undantag är det viktigt med forskning som lyfter fram betydelsen av flerspråkighet och lärande. Antalet elever som har ett annat modersmål än skolspråket ökar fortsättningsvis, ...
Språkduschtandem som språköverskridande arbetssätt i småbarnspedagogiken : Pedagogers och barns upplevelser
(2023)
Språkduschtandem är en form av språkberikad verksamhet. En verksamhet där mindre än 25% av undervisningen sker på ett annat språk avses vara språkberikad. Enligt Grunderna för planen för förskoleundervisning (2014) och ...
Språkmedvetenhet i de finlandssvenska klasslärarutbildningarna : En enkätstudie om klasslärarstuderandes erfarenheter och åsikter
(2021)
Temat för den här avhandlingen är språkmedvetenhet. Det är ett brett forskningsområde och vad språkmedvetenhet innebär kan tolkas på flera olika sätt. I den här avhandlingen syftar språkmedvetenhet till att fokusera på ...
Språkliga utmaningar hos barn i åldrarna 3-4 år : - En enkätstudie om uppfattningar hos lärare inom småbarnspedagogik i Svenskfinland
(Åbo Akademi, 2020)
Tidigare forskning visar att cirka 10% av barn har språkliga utmaningar. Språkliga utmaningar kan uppstå inom alla språkets delområden hos ett barn. En del barn har utmaningar inom en språklig domän, till exempel form, och ...
Lärares förhållningssätt till språkvariationer i undervisningen
(Åbo Akademi, 2020)