Haku
Viitteet 1-10 / 96
Utomhuspedagogik som en del av en mer aktiv skolvardag : En kvalitativ undersökning om andraklassares uppfattningar av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik
(2020)
Utomhuspedagogik kan definieras som organiserat lärande som äger rum utomhus både i närmiljön och i det övriga samhället. I utomhuspedagogik kopplas teori och praktik samman och undervisningen kopplas till det verkliga ...
Föräldrasyn på språkduschtandem
(Åbo Akademi, 2020)
Avhandlingen skrivs inom projektet Språkduschtandem som är ett tandemprojekt vars strävan är att utveckla tandempedagogik inom småbarnspedagogik, förskola och för åk 1–6.
Tandem är en språkinlärningsmetod där språket ...
Sambandet mellan rytmträning och läsflyt : En metaanalys
(Åbo Akademi, 2020)
Läsprestationer i modersmål och engelska hos finlandssvenska elever i årskurs 7 och 9 med och utan lässvårigheter
(Åbo Akademi, 2020)
Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka om det framkommer skillnader i läsprestationerna i modersmål och engelska hos elever i årskurs 7 och 9 med och utan lässvårigheter. Därtill undersöks även om ...
Kommunikation och samarbete mellan hemmet och skolan : En förstudie om hur föräldrar till barn i årskurs sju har upplevt samarbetet under barnets skolgång och coronaviruspandemin våren 2020
(Åbo Akademi, 2020)
Samarbetet mellan hemmet och skolan utgör en värdefull relation som är av stor betydelse för elevernas skolgång. Samarbetet handlar om en ömsesidig respekt. I samverkan som baseras på ömsesidig respekt bygger lärare, ...
Lärares tankar om läromedel och val av läromedel : I Finland och Tanzania
(Åbo Akademi, 2020)
Denna avhandling är att handlar om läromedel i två olika kontexter. Syftet med denna avhandling är att få en inblick i hur lärare i Finland och lärare i Tanzania tänker kring läromedel och val av läromedel. Vidare undersöker ...
Attityder mot särskilt begåvade elever bland finlandssvenska speciallärare
(Åbo Akademi, 2020)
Det har gjorts flera studier på fältet vad beträffar lärares attityder gentemot särskilt begåvade elever och undervisningen av dem. I tidigare studier har man kunnat se att majoriteten av lärare har haft positiva attityder ...
En studie av det allmänna stöd lärare inom småbarnspedagogik ger åt barn med försenad språkutveckling
(2020)
Studiens syfte är att studera hur en försenad språkutveckling hos barn i daghemsålder kommer i uttryck i barngruppen inom småbarnspedagogiken. Forskningsfrågorna lyder:
1. Hur kommer en försenad språkutveckling hos barn ...