Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-9 / 9
-
Amning och amningshandledning : En fenomenografisk studie i barnmorskors uppfattningar om amning
(2021)Amningens hälsofördelar för såväl kvinna som barn är oomstridda. I Finland uppnås inte Världshälsoorganisationen WHO:s rekommendationer angående amning av spädbarn. Hälso- och sjukvårdspersonalen och barnmorskorna i ... -
Den särskilt begåvade eleven i skolan : Behov av stöd och differentierade arbetssätt
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur undervisningen för särskilt begåvade elever ordnas i den grundläggande utbildningen i svenskspråkiga skolor i Finland. Syftet är också att undersöka speciallärares uppfattningar ... -
Digitaliseringen möter småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar av digitala verktyg och användningen av dem i den pedagogiska verksamheten för 3–5-åringar
(2020)Digitaliseringens framfart i samhället syns även i utbildningsinstitutioner för yngre barn. Hösten 2017 trädde det reviderade styrdokumentet Grunderna för planen för småbarnspedagogiken (2016) i kraft inom småbarnspedagogiken. ... -
Gymnasiestuderandes uppfattningar om kolets kretslopp
(2021)Insatser inom utbildningen krävs för att främja en hållbar framtid. För förståelse av den pågående klimatförändringen är det väsentligt att ha kunskaper om kolets kretslopp. Elever och studerande i alla åldrar har dock ... -
Högkänslighet hos barn inom småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar om högkänsliga barn, bemötandet och verksamhetsmiljön inom småbarnspedagogiken
(2021)Syftet med undersökningen är att redogöra för vilka uppfattningar lärare inom småbarnspedagogikens har om högkänslighet hos barn. Vidare syftar undersökningen till att belysa vilka uppfattningar lärarna inom småbarnspedagogiken ... -
Monolog eller dialog? Klasslärares uppfattning om historieundervisning
(2021)I denna undersökning ville jag ta reda på om klasslärare är benägna att undervisa monologiskt eller dialogiskt i ämnet historia. Monologisk undervisning fokuserar på metoder som berättande och självständigt arbete. Dialogisk ... -
Personalens uppfattningar om måltidssituationer och stödande av barn med ätstörningar inom småbarnspedagogiken
(2021)En stor andel (77 %) av barnen i Finland i åldern 1–6 år deltar i småbarnspedagogiken (THL 2019). Småbarnpedagogiken når utifrån denna statistik en stor andel av barnen i samhället. Eftersom flera måltider serveras under ... -
Särskilt begåvade elevers upplevelser av sociala relationer i skolan
(2020)Enligt den nationella läroplanen i Finland ska varje barn få växa till sin fulla potential. Alla barn är unika och värdefulla och ska få känna sig hörda och uppskattade. Varje elev ska också få känna skolgemenskap och att ... -
Utomhuspedagogik som en del av en mer aktiv skolvardag : En kvalitativ undersökning om andraklassares uppfattningar av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik
(2020)Utomhuspedagogik kan definieras som organiserat lärande som äger rum utomhus både i närmiljön och i det övriga samhället. I utomhuspedagogik kopplas teori och praktik samman och undervisningen kopplas till det verkliga ...