Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-10 / 10
-
”Det känns inte lika nervöst då de bara är genom datorn” : En intervjustudie om gymnasiestuderandes upplevelser av eklasstandem
(2022)Tandem som metod för språkinlärning har som syfte att skapa möten för elever med olika modersmål. Tanken är att skapa möjligheter för interaktion mellan elever med olika språklig bakgrund, med målet att de kan lära sig ... -
Differentiering i språkundervisningen : En kvalitativ intervjustudie om klasslärares olika sätt att differentiera språkundervisningen
(2022)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 ska elever som har svårigheter i språk få stöd i sitt lärande. För elever som är tvåspråkiga eller elever som har mera kunskap i finska/engelska behöver ... -
Elevers upplevelser och användning av de två inhemska språken under språk- och ämnesöverskridande temadagar i årskurs sex
(2021)Syftet med denna studie är att redogöra för hur sjätteklassare upplever sin användning av de två inhemska språken under temadagar samt analysera elevernas språkanvändning. Materialet som använts i studien har samlats ... -
Finnish Primary Teachers’ Perspectives on Immigrant Students’ Home Language Use as Critical Language-Aware Practice
(2023)In the context of increasing linguistic and cultural diversity in Finnish primary schools due to globalisation, the growing recognition of language awareness urges teachers to adopt appropriate approaches in their multlingual ... -
Finskspråkiga gymnasieelevers erfarenheter av klasstandem som undervisningsmodell : En kvalitativ enkätstudie
(2023)Språkundervisningen kan lätt bli monoton och då erbjuder klasstandem en möjlig metod att variera undervisningen. Tandem grundar sig på tanken att två personer med olika modersmål interagerar med varandra för att i ömsesidigt ... -
Lärarerfarenheter av språk- och ämnesöverskridande samarbete mellan finsk- och svenskspråkig skola : En fallstudie om utmaningar, möjligheter och utvecklingspotential
(2023)Enligt den senaste läroplanen (2014) blev ämnesöverskridande undervisning obligatorisk för alla grundskolor. Det lokala delprojektet Med på noterna är ett mindre språk- och ämnesöverskridande samarbetsprojekt av det ... -
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i grundskolan : Kollegialt utvecklingsarbete ur lärarperspektiv
(2023)Språk- och kunskapsutvecklande arbete innebär att stöda elever med annat modersmål i undervisningen och att de elever ska utveckla kunskap inom kunskapsspråket. Språkinriktad undervisning ska vara inkluderande och ge samma ... -
Teachers’ Perspectives on Teaching Multilingual Pupils in English : A Qualitative Study in Finland
(2023)This qualitative study explores the challenges faced by English instructors in Finland when teaching multilingual pupils and the strategies they employ to address these challenges. Data was collected through semi-structured ... -
Tidigarelagd finska i ett svenskspråkigt daghem : En kvalitativ analys av tio 5-åringars förståelse och produktion av finska med hjälp av en handdocka
(2020)Syftet med denna studie är att analysera och beskriva tio svenskspråkiga 5-åringars strategier för språkförståelse och muntliga språkfärdigheter i finska. Forskningsfrågor: 1. Vilka strategier använder 5-åringarna för ...