Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-12 / 12
-
Den särskilt begåvade eleven i skolan : Behov av stöd och differentierade arbetssätt
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur undervisningen för särskilt begåvade elever ordnas i den grundläggande utbildningen i svenskspråkiga skolor i Finland. Syftet är också att undersöka speciallärares uppfattningar ... -
Finlandssvenska speciallärares glädjeämnen och utmaningar i arbetet
(Åbo Akademi, 2019)En studie om Finlandssvenska speciallärare glädjeämnen och utmaningar i sitt arbete. -
Identifiering av särbegåvade barn inom småbarnspedagogik och förskola
(2023)Ett särbegåvat barn förvånar gång på gång sina medmänniskor med både sina kunskapsmässiga och exceptionella förmågor inom ett eller flera domäner. Särbegåvning måste kunna identifieras, helst redan under småbarnspedagogiken. ... -
Lärares erfarenheter av implementeringen av trestegsstödet i skolan : En fallstudie
(2022)År 2011 trädde utbildningsreformen som omfattade trestegsstödet i kraft och alla grundskolor var då skyldiga att implementera stödet. Trestegsstödet har idag använts i finländska grundskolor i över 10 år och kan ses som ... -
Samtal för barnets bästa : En kvalitativ studie om hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen. Utgående från syftet har följande två forskningsfrågor formulerats: 1. Hur upplever speciallärare möjligheter ... -
Samundervisning i förskolan : En fallstudie om samundervisning som inkluderande arbetssätt
(2023)I och med Salamancadeklarationen ställdes hela utbildningsväsendet inför en utmaning då överenskommelsen om närskoleprincipen, det vill säga principen om en inkluderande skola där alla elever skulle få sin utbildning ... -
Speciallärare och specialklasslärare i Svenskfinland : En undersökning om finlandssvenska speciallärares och specialklasslärares arbetsbild och arbetstrivsel
(Åbo Akademi, 2019)Sedan revideringen av lagen om den grundläggande utbildningen har speciallärarnas och specialklasslärarnas arbetsbild utvecklats och blivit mer omfattande. Digitaliseringen och nedskärning av resurser har obefogat ökat ... -
Speciallärarens yrkesroll på gymnasiet
(2021)Speciallärarens yrkesroll på gymnasiet är förtillfället i ett förändringsskede. Den första augusti 2021 tas en ny gymnasielag i bruk som kräver att gymnasier skall erbjuda specialundervisning åt de studerande. ... -
Speciallärares perspektiv på mobbning i årskurserna 7–9 i finlandssvenska skolor
(2020)Mobbning är ett betydande folkhälsoproblem hos barn och unga över hela världen. Idag har lärarna en viktig roll i det mobbningsförebyggande arbetet i skolan men trots det upplever många av dem att deras kunskaper inte ... -
Speciallärarsamarbete kring barn med särskilt stöd vid övergången från förskola till skola
(2021)Syftet med avhandlingen var att ta reda på hur speciallärare inom förskola och skola samarbetar kring barn med särskilt stöd inför stadieövergången till skolan samt hur strukturen för speciallärarsamarbetet över stadiegränsen ... -
“Spindeln i nätet” : Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik och deras uppfattning om sin arbetsroll vid stödåtgärder
(2023)Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik har en mångfacetterad roll. Sedan lag om småbarnspedagogik (540/2018) trädde i kraft år 2018 samt genomgick en reform år 2022, har speciallärarens roll och ansvar genomgått ... -
Teaching and supporting students with special-educational needs at distance during the COVID-19 school closures in Finland : Special needs teachers’ experiences
(2021)The aim of this research is to increase knowledge on how special education and special-educational support can be arranged at distance during crisis situations and to clarify what type of challenges special needs teachers ...