Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-5 / 5
-
Klasslärares syn på trestegsstödet : En kvalitativ studie om klasslärares upplevelser av sin roll och beredskap samt utmaningar vid implementering av trestegsstödet
(Åbo Akademi, 2019)I de nationella styrdokumenten i Finland betonas en skola för alla, vilket innebär att eleverna i skolan är inkluderade och där syftet är att alla elever ska få stöd i första hand i sin egen närskola och i sin egen klass. ... -
Lärares erfarenheter av implementeringen av trestegsstödet i skolan : En fallstudie
(2022)År 2011 trädde utbildningsreformen som omfattade trestegsstödet i kraft och alla grundskolor var då skyldiga att implementera stödet. Trestegsstödet har idag använts i finländska grundskolor i över 10 år och kan ses som ... -
Samundervisning som ett inkluderande arbetssätt mellan klasslärare och specialklasslärare : En fallstudie
(2023)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska utbildningen utvecklas enligt principen om inkludering vilket innebär att elever så långt som möjligt med beaktande av stödbehov deltar i undervisning ... -
“Spindeln i nätet” : Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik och deras uppfattning om sin arbetsroll vid stödåtgärder
(2023)Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik har en mångfacetterad roll. Sedan lag om småbarnspedagogik (540/2018) trädde i kraft år 2018 samt genomgick en reform år 2022, har speciallärarens roll och ansvar genomgått ... -
"Var går gränsen för när en elev ska få vilket stöd?" : Speciallärares upplevelser av trestegsstödets utmaningar
(2023)Den här avhandlingen handlar om utmaningar som speciallärare i Svenskfinland upplever i arbetet med trestegsstödet. Syftet med avhandlingen är att granska utmaningarna verksamma speciallärare upplever i arbetet med ...