Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-9 / 9
-
Barnets rätt till stöd : En analys av lokala planer för småbarnspedagogik- processer och formuleringar
(2023)Avhandlingens syfte var att undersöka processerna kring uppgörandet av de lokala planerna för småbarnspedagogik och hur dessa planer formulerats med avseende på stödnivåer och inkludering. -
"Det hänger på mig eller..." : Fem klasslärares upplevelser och erfarenheter av inkludering av elever med behov av stöd
(Åbo Akademi, 2020)I och med Salamancadeklarationen (1994) ska elever i behov av stöd så långt som möjligt inkluderas i allmänundervisning istället för att gå i specialskolor eller specialklasser. Detta ställer höga krav på både skolan och ... -
Lärares erfarenheter av implementeringen av trestegsstödet i skolan : En fallstudie
(2022)År 2011 trädde utbildningsreformen som omfattade trestegsstödet i kraft och alla grundskolor var då skyldiga att implementera stödet. Trestegsstödet har idag använts i finländska grundskolor i över 10 år och kan ses som ... -
Sagotering som verktyg i arbete med nyanlända barn
(2022)Inom småbarnspedagogiken framhålls inkludering av alla barn oberoende av stödbehov. Det innebär att också nyanlända barn som inte har ett gemensamt språk med barnen och lärarna i gruppen bör omfattas av inkluderingen. Detta ... -
Samundervisning i förskolan : En fallstudie om samundervisning som inkluderande arbetssätt
(2023)I och med Salamancadeklarationen ställdes hela utbildningsväsendet inför en utmaning då överenskommelsen om närskoleprincipen, det vill säga principen om en inkluderande skola där alla elever skulle få sin utbildning ... -
Samundervisning som ett inkluderande arbetssätt mellan klasslärare och specialklasslärare : En fallstudie
(2023)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska utbildningen utvecklas enligt principen om inkludering vilket innebär att elever så långt som möjligt med beaktande av stödbehov deltar i undervisning ... -
Samundervisning som inkluderande arbetssätt i en förskolegrupp : En fallstudie
(2023)Samundervisning i skolan har varit föremål för forskning i flertalet nationella och internationella studier. Däremot har inte samma omfattande forskning gjorts om samundervisning inom förskola eller småbarnspedagogik. De ... -
Specialpedagogisk handledning som stöd för inkludering av elever med en synnedsättning – en fallstudie
(2021)I och med inkludering har alla elever med synnedsättning rätten till allmän undervisning. Det här kan ställa höga krav på lärare, eftersom det oftast inte finns specialkunnande inom synnedsättning i skolor. Handledning ... -
Vegan students’ discrimination and bullying at school
(2023)The aim of this study is to investigate the discrimination and bullying that vegan students, from Kindergarten to University/Vocational studies suffer at school, on a global scale. In addition, the impact that the age of ...