Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-7 / 7
-
Barnets rätt till stöd : En analys av lokala planer för småbarnspedagogik- processer och formuleringar
(2023)Avhandlingens syfte var att undersöka processerna kring uppgörandet av de lokala planerna för småbarnspedagogik och hur dessa planer formulerats med avseende på stödnivåer och inkludering. -
"Det hänger på mig eller..." : Fem klasslärares upplevelser och erfarenheter av inkludering av elever med behov av stöd
(Åbo Akademi, 2020)I och med Salamancadeklarationen (1994) ska elever i behov av stöd så långt som möjligt inkluderas i allmänundervisning istället för att gå i specialskolor eller specialklasser. Detta ställer höga krav på både skolan och ... -
Handledning som stöd för inkludering av elever med en hörselnedsättning - en fallstudie
(2021)Avhandlingens syfte varatt få kunskap om hur den externa handledning som ges av handledare till lärare som har elever med en hörselnedsättning i sin klass genomförs och upplevs som stöd för inkluderingen. Utgående från ... -
Klasslärares syn på trestegsstödet : En kvalitativ studie om klasslärares upplevelser av sin roll och beredskap samt utmaningar vid implementering av trestegsstödet
(Åbo Akademi, 2019)I de nationella styrdokumenten i Finland betonas en skola för alla, vilket innebär att eleverna i skolan är inkluderade och där syftet är att alla elever ska få stöd i första hand i sin egen närskola och i sin egen klass. ... -
Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av att inkludera elever med specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen
(2021)I flertalet styrdokument betonas att utbildningen ska vara inkluderande och tillgänglig för alla. Studier har visat att klasslärare upplever att de inte har tillräckligt med kunskap för att arbeta inkluderande med elever ... -
Samundervisning i förskolan : En fallstudie om samundervisning som inkluderande arbetssätt
(2023)I och med Salamancadeklarationen ställdes hela utbildningsväsendet inför en utmaning då överenskommelsen om närskoleprincipen, det vill säga principen om en inkluderande skola där alla elever skulle få sin utbildning ... -
Samundervisning som ett inkluderande arbetssätt mellan klasslärare och specialklasslärare : En fallstudie
(2023)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska utbildningen utvecklas enligt principen om inkludering vilket innebär att elever så långt som möjligt med beaktande av stödbehov deltar i undervisning ...