Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-16 / 16
-
Att utmana sitt andraspråk : En kvalitativ studie om tidigare språkbadselevers uppfattningar om att byta till en svenskspråkig skola efter årskurs sex
(2023)Ett intressant men än så länge rätt ovanligt fenomen är att en del elever i svenskt språkbad väljer att byta till en helt svenskspråkig skola. Denna form av skolbyte avviker från den planerade utbildningsstigen för ... -
”Det känns inte lika nervöst då de bara är genom datorn” : En intervjustudie om gymnasiestuderandes upplevelser av eklasstandem
(2022)Tandem som metod för språkinlärning har som syfte att skapa möten för elever med olika modersmål. Tanken är att skapa möjligheter för interaktion mellan elever med olika språklig bakgrund, med målet att de kan lära sig ... -
Duscha fram ett tredje språk : En fallstudie där barn i åldrarna 3-5 år deltar i en engelsk språkdusch
(Åbo Akademi, 2019)Det övergripande syftet med denna avhandling pro gradu är att redogöra för hur mycket engelska en grupp tvåspråkiga barn kan lära sig med hjälp av språkduschmetoden utifrån ett modifierat SIT-test samt hur lämplig metoden ... -
Elevers lärande i språkmedvetna lärmiljöer : Klasslärarstuderandes perspektiv på hur språkmedvetenhet syns och kan utvecklas i finlandssvenska skolor
(2022)I dagens samhälle där mångfald är mer regel än undantag är det viktigt med forskning som lyfter fram betydelsen av flerspråkighet och lärande. Antalet elever som har ett annat modersmål än skolspråket ökar fortsättningsvis, ... -
Finnish Class Teacher’s Views on Multilingualism and Multilingual Children
(2023)In this thesis, Finnish class teachers were interviewed to learn more about their views on multilingualism and multilingual children. The following research questions were asked: 1. What are Finnish class teachers’ attitudes ... -
Finnish Primary Teachers’ Perspectives on Immigrant Students’ Home Language Use as Critical Language-Aware Practice
(2023)In the context of increasing linguistic and cultural diversity in Finnish primary schools due to globalisation, the growing recognition of language awareness urges teachers to adopt appropriate approaches in their multlingual ... -
Lärares syn på elevers flerspråkighet : en fenomenologisk studie av lärares uppfattningar om elevers flerspråkighet och hemspråksundervisningens betydelse för elevens språkliga utveckling
(Åbo Akademi, 2019)Syftet med denna avhandling är att undersöka lärares syn på elevers flerspråkighet och lärarens uppfattning om hemspråksundervisningens betydelse för elevens språkliga utveckling. Ur syftet för denna avhandling har två ... -
Mofi-undervisning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ intervjustudie av sjätteklassares upplevelser av sin tvåspråkiga vardag och mofi-undervisningen i praktiken.
(2021)Syftet med denna avhandling är att beskriva hur mofi-eleverna upplever sin egna språkliga identitet samt deras upplevelser och erfarenheter av mofi-undervisningen. Som grund för undersökningen ligger följande två ... -
Pedagogernas syn på föräldrasamverkan i flerspråkiga sammanhang inom småbarnspedagogik
(Åbo Akademi, 2020) -
Sambandet mellan familjespråk och val av skolspråk : En fallstudie om språkpolicy i en familj i fyra generationer
(2023)Syftet med min avhandling är att undersöka hur språken svenska och finska används mellan olika familjemedlemmar och hur skolan eventuellt har påverkat familjespråkpolicyn. Med hjälp av avhandlingen uppmärksammar jag hur ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Språkduschtandem som språköverskridande arbetssätt i småbarnspedagogiken : Pedagogers och barns upplevelser
(2023)Språkduschtandem är en form av språkberikad verksamhet. En verksamhet där mindre än 25% av undervisningen sker på ett annat språk avses vara språkberikad. Enligt Grunderna för planen för förskoleundervisning (2014) och ... -
Svenska som skolspråk : Finskspråkigas upplevelser av den finlandssvenska skolan och skolgång på svenska
(Åbo Akademi, 2019)Det övergripande syftet med denna avhandling är att undersöka finskspråkigas upplevelser av den finlandssvenska skolan och skolgång på svenska. Som grund för undersökningen ligger följande forskningsfrågor: 1. Hur ... -
Teachers’ Perspectives on Teaching Multilingual Pupils in English : A Qualitative Study in Finland
(2023)This qualitative study explores the challenges faced by English instructors in Finland when teaching multilingual pupils and the strategies they employ to address these challenges. Data was collected through semi-structured ...