Selaus syöttöajan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 21-40 / 531
-
Pedagogers uppfattningar om självledarskap inom småbarnspedagogiken
(2023)Syfte med denna avhandling är att utforska självledarskap inom småbarnspedagogiken ur småbarnspedagogers perspektiv. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Vilka kvalitativt olika uppfattningar om självledarskap i arbetet ... -
Identifiering av särbegåvade barn inom småbarnspedagogik och förskola
(2023)Ett särbegåvat barn förvånar gång på gång sina medmänniskor med både sina kunskapsmässiga och exceptionella förmågor inom ett eller flera domäner. Särbegåvning måste kunna identifieras, helst redan under småbarnspedagogiken. ... -
Mobilspelet Pelimos potential i undervisningen : En walkthrough metod
(2023)Avhandlingens tema är mobilspelet Pelimo. Spelet är utarbetat av Åbo universitet, Åbo yrkesinstitut, Humanistiska yrkeshögskolan och finansierat av Utbildningsstyrelsen. Målet med spelet Pelimo är att med hjälp av de olika ... -
Hållbart ledarskap inom småbarnspedagogik : Ur ett föreståndarperspektiv
(2023)Syftet med denna studie är att undersöka hur daghemsföreståndare ser på hållbart ledarskap och hur de arbetar för ett hållbart ledarskap utgående från sina egna förutsättningar. Utgående från syftet har två forskningsfrågor ... -
De välmående barnen : Lärares uppfattningar och erfarenheter av positiv pedagogik i småbarnspedagogisk verksamhet
(2023)Denna magisteravhandling undersöker hur lärare inom småbarnspedagogik uppfattar och arbetar med positiv pedagogik. Positiv pedagogik grundar sig i positiv psykologi. Syftet med positiv psykologi är att bidra till individens ... -
För- och nackdelar med utomhuspedagogik i årskurs 1–2 i en skola i Svenskfinland
(2023)Utomhuspedagogik är en alternativ form av undervisning och utomhuspedagogik kan tillämpas inom de flesta ämnen i skolan. Begreppet utomhuspedagogik kan ibland vara svårt att förstå som begrepp. Utomhuspedagogikens huvudsakliga ... -
Skol- och museisamarbete i läroämnet slöjd
(2023)Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare och museer samarbetar med avseende på slöjdämnet. Undersökningen fokuserar på läroämnet slöjd specifikt men även dess roll som en del av helhetsskapande undervisning. ... -
Lärares förväntningar på och erfarenheter av programmet Lexplore
(2023)I läroplanen framkommer det att digitala verktyg ska användas för att stödja elevers inlärning. Digitala verktyg har fått en allt större betydelse i skolans vardag. Syftet med avhandlingen är att undersöka lärares förväntningar ... -
Klasslärarstuderandes inledande matematikkunskaper : Kartläggning och analys av klasslärarstuderandes prestationer i grundläggande matematik under tidsperioden 1994–2023
(2023)I denna avhandling undersöktes klasslärarstuderandes inledande matematikkunskaper. Data bestod av klasslärarstuderandes erhållna totalpoäng i ett inledande och grundläggande matematiktest som genomförts i den inledande ... -
“Nu är matematik roligare än någonsin” : En kvalitativ studie om klasslärarstuderandes väg från egna erfarenheter av skolmatematik till att undervisa matematik i framtiden
(2023)Klasslärare ansvarar för en stor del av matematikundervisningen i grundskolan. Tidigare forskning visar att det bland klasslärarstuderande förekommer varierande erfarenheter av skolmatematik. Dessa erfarenheter påverkar ... -
Flexibel förskole- och nybörjarundervisning : Ur lärar- och ledarperspektiv
(2023)Övergången från förskolan till nybörjarundervisningen kan vara utmanande för ett barn och för att underlätta övergången för förskoleeleverna har man på olika sätt försökt föra verksamheterna närmare varandra. Syftet med ... -
“Spindeln i nätet” : Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik och deras uppfattning om sin arbetsroll vid stödåtgärder
(2023)Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik har en mångfacetterad roll. Sedan lag om småbarnspedagogik (540/2018) trädde i kraft år 2018 samt genomgick en reform år 2022, har speciallärarens roll och ansvar genomgått ... -
Särbegåvade barn och skola - i föräldraperspektiv
(2023)Det övergripande syftet med denna avhandling är att lyfta fram begreppet särbegåvning inom ramen för grundläggande utbildning, ur ett föräldraperspektiv. Utgående från syftet har tre forskningsfrågor utformats: 1. Hur ... -
Kommunikationens roll för samarbete i CS:GO
(2023)På grund av pandemin har det blivit allt mer aktuellt med virtuell kommunikation. Allt fler barn och ungdomar spenderar sin fritid bakom en skärm. Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) har varit ett populärt spel sedan ... -
Yrkesutbildningens arbetsplatshandledare : Handledning, bedömning och introduktion
(2023)De arbetsplatshandledare som handleder yrkesstuderande i Finland har fått ett utökat pedagogiskt uppdrag. De som handleder och bedömer yrkesstuderandes lärande på arbetsplatsen skall introduceras i handledning, bedömning ... -
Språkduschtandem som språköverskridande arbetssätt i småbarnspedagogiken : Pedagogers och barns upplevelser
(2023)Språkduschtandem är en form av språkberikad verksamhet. En verksamhet där mindre än 25% av undervisningen sker på ett annat språk avses vara språkberikad. Enligt Grunderna för planen för förskoleundervisning (2014) och ... -
Samundervisning i förskolan : En fallstudie om samundervisning som inkluderande arbetssätt
(2023)I och med Salamancadeklarationen ställdes hela utbildningsväsendet inför en utmaning då överenskommelsen om närskoleprincipen, det vill säga principen om en inkluderande skola där alla elever skulle få sin utbildning ... -
Samundervisning som ett inkluderande arbetssätt mellan klasslärare och specialklasslärare : En fallstudie
(2023)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska utbildningen utvecklas enligt principen om inkludering vilket innebär att elever så långt som möjligt med beaktande av stödbehov deltar i undervisning ... -
Förebygga störande beteende i undervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om störande beteende och förebyggande metoder
(2023)I dagens samhälle är störande beteende ett alltmer förekommande bekymmer i undervisningen. Störande beteende innefattar allt beteende som har en negativ inverkan för en själv och andra och som skadar lärmiljön. Om beteendet ...