Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 21-40 / 532
-
Att se det goda i sig själv och i sina medmänniskor : En kvalitativ studie om två finlandssvenska klasslärares arbete med och upplevelser av positiv pedagogik i årskurs 2
(2021)Positiv psykologi handlar om att stärka det goda i människor genom att arbeta utifrån styrkor och resurser. När positiv psykologi integrerats i skolvärlden har begreppet positiv pedagogik uppstått. Metoden strävar efter ... -
Att skapa en god skrivmiljö : Om förändring, skrivmaterial och handledning i en förskola
(Åbo Akademi, 2018)Referat Syftet med avhandlingen är att bidra med mer kunskap om skrivning i förskolan genom att arrangera en skrivhörna och att under två veckors tid observera hur den förändrar förskolans miljö och verksamhet. Dessutom ... -
Att som finskspråkig förälder välja svenskspråkigt daghem på en språkö
(Åbo Akademi, 2020)Studiens syfte är att undersöka varför finskspråkiga föräldrar till barn inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken valt ett svenskt daghem i en finskspråkig miljö och hur de ser sin egen och daghemmets roll i barnens ... -
Att stärka elevers välbefinnande i skolan : En kvalitativ studie om klasslärares syn
(2020)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen har lärare ansvar för att främja elevers välbefinnande i skolan och stödja eleven att växa till sin fulla potential som människa (Utbildningsstyrelsen, ... -
Att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet
(2021)Enligt grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska undervisningen ordnas med hänsyn till alla elevers behov med de möjligheter som finns. Målet är att hitta lösningar som främjar alla elevers lärande ... -
Att undervisa med hjälp av en berättelse : en klasslärares upplevelser av storyline som pedagogisk metod
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med den här pro gradu avhandlingen är att bidra med kunskap om hur storyline som undervisningsmetod kan användas i nybörjarundervisning. Klassläraren i undersökningen använder storyline som en av sina undervisningsmetoder ... -
Att utmana sitt andraspråk : En kvalitativ studie om tidigare språkbadselevers uppfattningar om att byta till en svenskspråkig skola efter årskurs sex
(2023)Ett intressant men än så länge rätt ovanligt fenomen är att en del elever i svenskt språkbad väljer att byta till en helt svenskspråkig skola. Denna form av skolbyte avviker från den planerade utbildningsstigen för ... -
Att vara rektor : De kommunala styrdokumentens innehåll formar uppdraget
(2022)Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur rektorsuppdraget gestaltas i kommunala styrdokument. Undersökningen utgår därmed från aktuella kommunala styrdokument och fokuserar på grundskolans rektorer i ... -
Attityder mot särskilt begåvade elever bland finlandssvenska speciallärare
(Åbo Akademi, 2020)Det har gjorts flera studier på fältet vad beträffar lärares attityder gentemot särskilt begåvade elever och undervisningen av dem. I tidigare studier har man kunnat se att majoriteten av lärare har haft positiva attityder ... -
Autenticitet i den pedagogiska relationen : En hermeneutisk studie av Charles Taylor och Emmanuel Lévinas
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med den här avhandlingen är att undersöka Charles Taylors (1991) och Emmanuel Lévinas (1988) förståelse av autenticitet i en pedagogisk relation. Avhandlingen har två forskningsfrågor och dessa är: 1. Vad är en ... -
Avbruten skolmusikalsproduktion på grund av covid-19 : Gymnasiestuderandes reaktioner i samband med en virtuell avslutning
(2022)År 2019 blev jag involverad i ett skolmusikalsprojekt. Projektet var ett samarbete mellan Björneborgs svenska samskola och Vasa Övningsskolas gymnasium. Under produktionens gång fick jag följa med som deltagande observatör ... -
Barnets rätt till stöd : En analys av lokala planer för småbarnspedagogik- processer och formuleringar
(2023)Avhandlingens syfte var att undersöka processerna kring uppgörandet av de lokala planerna för småbarnspedagogik och hur dessa planer formulerats med avseende på stödnivåer och inkludering. -
Barns fria lek under covid-19-pandemin : En kvalitativ undersökning av uppfattningar om barns fria lek hos lärare inom småbarnspedagogiken
(2022)Magisteravhandlingen fördjupar sig i lärare inom småbarnspedagogikens uppfattningar kring barns fria lek under covid-19-pandemin. Lek är ett grundläggande behov hos människan och lusten att leka finns naturligt hos alla ... -
Barns rädslor i förskolan: en studie av förskolebarns rädslor i förskolemiljö och vardag
(Åbo Akademi, 2015)I min empiriska undersökning är huvudsyftet att redogöra för förskolebarns rädslor i vardagen. I min undersökning deltog 54 respondenter från olika österbottniska förskolor. Jag har använt mig av intervju och teckning för ... -
Beat Saber i skolan : Ett virtual reality-spels påverkan på musikaliska förmågor och motivationen för inlärning
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med studien är att undersöka om virtual reality-musikspelet Beat Saber direkt kan bidra till musikaliska förmågor. Samtidigt undersöks uppfattningar om spelet, huvudsakligen rörande motivation och inspiration till ... -
Behovet att utveckla stödmaterial för att öka lärares beredskap att integrera digitala verktyg i slöjdundervisningen
(2023)Undervisningen ska följa samhällsutvecklingen och lärarna ska ha insikt i hurudana kunskaper eleverna behöver i framtiden. För att kunna främja elevernas användande av digitala verktyg behöver först och främst lärarna ha ...